Waarom geven de oude zonnewijzers op kerktorens ed. vandaag geen correcte tijdweergave meer ?

Hou het zomeruur ed. buiten beschouwing

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Op dit moment is de tijd een kloktijd geworden. Deze is ingesteld om trein dienstregelingen te kunnen maken.
Want als elke stad een andere tijd voert kun je nooit meer een goede dienstregeling verzinnen...
Deze kloktijd zal nu ca 150 jaar bestaan.
Verder hebben amadea en amg beiden gelijk.

De aarde draait in ca 23 uur 56 minuten om haar as.(een sterrendag is dat...de tijd die nodig is om de grote beer precies 1 rondje rond de poolster te laten draaien tov het standpunt van de waarnemer.

De gemiddeld 4 overige minuten komen doordat de aarde een stukje opschuift in haar baan rond de zon. Maar niet elke dag schuift vanwege de elliptische baan de zon evenveel graden (in boogseconden gemeten) op.

En dat betekent weer dat zelfs in Greenwich de zon slechts enkele keren per jaar om 12 uur (wintertijd) exact in het zuiden staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is altijd zo geweest volgens mij. Je moet een rekenmetode toepassen afhankelijk van de periode in het jaar. Immers de zon verplaatst zich gedurende het seizoen (lees de aarde)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nog een correctie waarmee je rekening moet houden: de tijdvereffening. We denken dat de zon er elk etmaal precies 24 uur over doet om een keer om ons heen te draaien. Maar de werkelijkheid is iets anders.
Soms draait de zon wat sneller en dan weer wat langzamer om ons heen. Dat komt door de elliptische baan van de aarde om de zon en van de scheve stand van de aardas.
Per dag is dat verschil niet groot, maximaal 30 seconden, maar door cumulatie van deze kleine verschillen loopt dat wel op.
13 jaar geleden
Omdat tegenwoordig niet precies om 12 uur de zon op z'n hoogst staat. Elk dorp had vroeger zijn eigen tijd, zo is er een aantal minuten verschil in de tijd tussen Den Haag en Arnhem. Omdat we tijdzones hebben, die steeds één uur verschillen (op een aantal na), zijn er weinig plekken waar de zon om 12 uur op z'n hoogst is.

En nu hebben we zomertijd, dus we hebben de tijd één uur verschoven, terwijl de zon nog steeds op hetzelfde moment op z'n hoogst staat.
Zo kan het dat de zon in Nederland om half 2 in de zomer pas op z'n hoogst staat, terwijl de zonnewijzer dan 12 uur aangeeft.

Toegevoegd na 37 seconden:
O, zie nu net zomertijd, in de winter staat de zon dus om half 1 op z'n hoogst in Nederland...