Waarom heeft pluto een andere baan om de zon dan de 8 planeten (allemaal in hetzelfde platte vlak)?

een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Pluto is waarschijnlijk verder weg ontstaan en later dichter bij de zon terecht gekomen De vreemde baan van Pluto leidde er in het verleden toe dat veel astronomen dachten dat Pluto in een ver verleden ooit uit de baan van Neptunus is gestoten. Dit idee werd versterkt door de overeenkomsten met Triton, de grootste maan van Neptunus. De baan van Pluto is echter dusdanig dat de dwergplaneet nooit in botsing kan komen met Neptunus en dat betekent dat Pluto ook nooit deel uitgemaakt kan hebben van Neptunus en zijn manen. Eentje van velen
Toen astronomen er eenmaal van overtuigd waren dat Pluto nooit tot het Neptunussysteem heeft behoord begon men andere verklaringen te zoeken voor de afwijkende baan. Dat leidde tot de ontdekking van de Kuipelgordel, een wolk van rotsblokken en ijs aan de rand van ons zonnestelsel. Pluto is onderdeel van die gordel.
Vortexxx
een jaar geleden
Wat hierboven staat, en misschien wel de belangrijkste reden, Pluto is geen planeet, dus kun je die niet vergelijken met de andere planeten als zodanig.

Antwoorden (2)

Pluto is geen planeet. Hij maakt deel uit van een zeer grote familie van ijsdwergen in de Kuipergordel. Pluto is officieel geclassificeerd als dwergplaneet. In tegenstelling tot de acht planeten is Pluto niet groot genoeg om met zijn zwaartekracht zijn eigen baangebied 'schoon te vegen'.

De baan van Pluto wordt bepaald door zijn interactie met Neptunus. Pluto heeft een langgerekte baan met een excentriciteit van 0,25. Het helt ook onder een hoek van 17° met het vlak van de ecliptica, waarin de grote planeten draaien. Daarnaast is de baan van deze ijsdwerg onstabiel. Het voert elke beurt op een iets andere manier uit dan de vorige.

Wat is de vZLK-oscillatie van Pluto
Oscillatie, met andere woorden stabiel zwaaien, treedt op wanneer twee lichamen op elkaar inwerken, wanneer de derde zich op een aanzienlijke afstand van hen bevindt. In het geval van Pluto en Neptunus is zo'n lichaam de Zon. Wetenschappers die de baan van Pluto konden verklaren, besloten echter te testen of deze ook wordt beïnvloed door Uranus, Saturnus en Jupiter. Het was moeilijk om ze afzonderlijk in aanmerking te nemen, dus reduceerden ze hun interactie tot één parameter.
Het bleek dat deze invloed echt belangrijk is. En het is van cruciaal belang om rekening te houden met alle drie de planeten. Alleen dan blijft de vreemde baan van Pluto stabiel. Om preciezer te zijn, het is eigenlijk chaotisch, maar deze chaos gaat niet verder dan bepaalde grenzen.
Volgens computersimulaties is de baan van Pluto sinds bijna de vorming van het zonnestelsel hetzelfde gebleven en zal dat nog miljarden jaren zo blijven. Bovendien blijkt uit berekeningen dat het de interactie met de reuzenplaneten is die de baan van dit hemellichaam op deze manier stabiliseerde.
SimonV
een jaar geleden
Pluto is een dwergplaneet en heeft een veel langere baan om de zon dan de 8 planeten. De baan van Pluto is een ellipsvormig baan die veel verder van de zon ligt dan de banen van de 8 planeten. Daarnaast is de baan van Pluto ook nog eens schuin ten opzichte van de banen van de 8 planeten.
9 maanden geleden