spelen G krachten ook een rol in de ruimte?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
fremar
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/204269/ruimte-ver-weg-aantrekkingskracht-sterren

Antwoorden (2)

Ja die spelen daar ook als zal op de ene plek wat meer gravitatie zijn als op de andere plaats. Zou zijn bijvoorbeeld hele clusters van sterrenstelsels aangetrokken door elkaar zoals ook ons melkwegstelsel door het Andormedastelsel.
Een cluster is een groep van sterrenstelsels die door de onderlinge zwaartekracht bij elkaar wordt gehouden. En die bevinden zich toch op behoorlijk wat lichtjaren van elkaar waartussen de ruimte best leeg is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cluster_(astronomie)

Toegevoegd na 1 uur:
zie ook microgravitatie:

'Een "stationaire" micro-g, [2] zou moeten reizen ver genoeg in de diepe ruimte om de zwaartekracht te verminderen door vermindering tot bijna nul. Dit is de eenvoudigste in de conceptie, maar vereist het reizen een enorme afstand, waardoor het meeste onpraktisch. Bijvoorbeeld, om de ernst van de aarde te verminderen met een factor van een miljoen, moet men zich op een afstand van 6 miljoen kilometer van de aarde, maar de ernst van de Zon te verlagen tot dit bedrag moet men op een afstand van 3,7 miljard km.' vertaalt met google sorry;-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Micro-g_environment

Toegevoegd na 1 uur:
En als we het dan toch over de rol van G in de ruimte hebben...fundamenteel lijkt de hele ruimte subject te zijn van kromming door de aanwezige massa. Hier even in het midden gelaten of zwaartekracht wel het juiste begrip is hier of dat kromming van de ruimte op zich alla Einstein beter is...
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb het idee dat je de vraag veel te moeilijk bekijkt. Op aarde voel je het als je hard optrekt met een auto, voel je dat ook in een ruimteschip?
erotisi
7 jaar geleden
Dat kan natuurlijk ook, niet aan gedacht. Was het Einstein niet die met het equivalentieprincipe aantoonde dat zwaartekracht en versnelling (G krachten) gelijkwaardig zijn en aldus zijn ART opbouwde?! Maar voor vs is misschien wel van belang dat je dus wel G krachten kunt hebben in de ruimte waar helemaal geen zwaartekracht is, door dus te versnellen. Maar dat de reikwijdte van de zwaartekracht (of beter kromming van de ruimte) voor elke massa (lees planeet of ster) oneindig is en dat er daarom geen plaats in het universum zal zijn waar helemaal geen zwaartekracht is.
Ja ook in de ruimte wordt je in je stoel gedrukt bij als je versnelt, of zou je flauw kunnen vallen als je voldoende hard zou afbuigen.

https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/345u46/eli5_is_there_gforce_in_space_why_or_why_not/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Als de ene ruimtevaarder in ‘gewichtloosheid’ (schijnbare afwezigheid van zwaartekracht) een tomaat naar de andere gooit, dan komt die klap net zo hard aan als op aarde. Het verschil is dat de tomaat nu in rechte lijn beweegt, en op aarde beweegt-ie in een gekromde baan. En met een hamer kun je in gewichtloosheid net zo hard op iets hameren als op aarde.
De tomaat en de hamer hebben ogenschijnlijk geen ‘gewicht’. Maar ze hebben nog steeds dezelfde massa als op aarde.