Zou een zogenaamde space elevator ervoor kunnen zorgen dat gevaarlijke raket lanceringen voor ruimtemissies overbodig worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Als zoiets wordt gebouwd idd ja.

Er zitten echter nogal wat haken en ogen aan het concept.
Het eerste probleem is de draaing van de Aarde. De lift zal aan de basis toch stil moeten staan om bruikbaar te zijn. Je kan immers moeilijk de hele constructie met een vaartje van 1000 km/h over de evenaar laten scheren. Is niet gezond voor omstanders.

In geval van een toren heb je een materiaal nodig dat het hele ding kan dragen. Wil je naar geostationaire baan dan moet je er toch idd echt niet aan denken dat het ding ooit omvalt. En het gewicht is dan idioot.

Bij een lagere baan is je constructie technisch makkelijker maar nog steeds vaart met de draaiing van de Aarde mee zien te maken om te voorkomen dat wat je omhoog brengt niet net zo hard weer naar beneden komt.

Een andere mogelijkheid waar aan is gedacht is om een kabelbaan naar beneden te hangen die over een ring systeem heen rijd dat in een baan om de Aarde is gebracht. De ring moet dan in een relatief lage baan om de Aarde cirkelen.
Nu zijn er wel experimentele materialen met voldoende trekkracht om dit haalbaar te maken maar je wil er toch niet aan denken dat de motor van je ruimte trein systeem kapot gaat en het ding ineens stil komt te staan (waarbij het dus met een dikke 1000 km/h over de Aarde gaat scheren). Om nog maar te zwijgen wat er gebeurd mocht het ding breken....
Daarbij moet je ook hier je vracht van die lift af zien te krijgen daar het tov je ring systeem een flinke vaart heeft (ik wil zien hoe je bij een f-16 een raket van de vleugel wil schroeven op top snelheid) maar tov de Aarde stil staat en wanneer je het los koppelt dus meteen wil vallen.

Op zich zijn op alle technische vragen nog wel antwoorden te vinden. Het grootste probleem zit hem in budget (naar het schijnt is het nog verrassend haalbaar), politiek (waar komt deze economische supermotor en wie wil hem betalen) en veiligheid (voornamelijk voor de mensen die binnen de straal wonen waar het ding kan vallen mocht het fout gaan... en dat is nogal een behoorlijk gebied).

Ik zie persoonlijk meer heil in LIM (Lineaire Inductie Motor, wordt bv ook in achtbanen gebruikt) lanceer systemen op zonne energie of fusie energie om orbiter achtige voertuigen de ruimte in te schieten met voor mensen acceptabele g-krachten. Heb je ook bijna geen brandstof voor nodig... Alleen een boel ruimte... Lijkt me een leuk project voor Arabië: meer dan genoeg loze woestijnruimte en genoeg zonne-energie om een hele stad de ruimte in te schieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als zo'n ruimtelift er ooit komt, dan is het antwoord Ja.

Edoch, vooralsnog kennen wij geen materiaal waarmee wij een ruimtelift kunnen bouwen. Verder zijn er twijfels over de stabiliteit van een ruimtelift. De theorie daarvan is kennelijk erg complex.

Een ruimtelift zelf heeft ook een risico. Als die ooit ergens breekt, slaat (een deel van) een zweep van meer dan 36000 km lengte met supersonische snelheid over de aarde. Dan kun je maar beter niet in de buurt zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed antwoord.
Maar er bestaat echter ook een ontwerp voor een ruimtelift die geen supersterke materialen vereist, de zogenaamde space fountain (zie bron, wel in het engels) http://en.wikipedia.org/wiki/Space_fountain
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die kende ik nog niet. Bedankt voor de link, ik ga het zeker lezen - maar nu ga ik eerst kijken of ik niet in m'n bed lig. Eerste reactie: klinkt ongeloofwaardig, je schiet iets omhoog dat ook weer terugvalt, en je kunt dan langs dat "iets" omhoogklimmen? Maar goed, ik zal het nader bestuderen.
Ik denk dat zo'n lift er nooit komt, er zijn te grote risico's. In de toekomst zal men geen raket meer gebruiken, men zal in ieder geval geen brandstofmotor gebruiken. Anti-zwaartekracht misschien. Ook zal men de ruimteschepen in de ruimte zelf bouwen. Daarna is het alleen nog maar: "Beam me up Scotty!"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
-1, geen antwoord op de vraag. (En illogical zijn.) Verder is de techniek van antizwaartekracht en de startrek transporter een stuk ongeloofwaardiger dan de ruimtelift. De techniek hiervoor is vrijwel binnen bereik.
ja, daar is ie namelijk precies voor bedacht.
de vraag is inderdaad of het mogelijk is om zoiets te maken. maar het idee achter zo'n elevator is juist om gevaarlijke, energieslurpende, en dure raketlanceringen overbodig te maken.