Is het zo dat er materie bijkomt in het universum, waar komt dat dan vandaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

E=MC(2).
Wanneer energie afkoelt of een van de vele processen in dit universum doorgaat, wordt het omgezet in Materie. Dit is ook de vermoedelijke oorzaak voor het ontstaan van het universum op zich.

In principe zou de inhoud van het universum gelijk blijven, maar er zou een verschuiving plaats vinden tussen energie en materie. Daarnaast zou er binnen de materie zelf steeds meer ruimte ontstaan (op sub-atomair niveau).

Persoonlijk ben ik zelfs van mening, dat energie slechts een frictie van intentie is, dat zichtbaar wordt gemaakt. Materie en Energie zijn slechts onze waarnemingen van symptomen. (zie hiervoor het Taoïsme en Boeddhisme). Daarmee zeggende dat beide slechts waarnemingsgewijs bestaan (dus afhankelijk van de mens? Nee, van iedere entiteit).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Materie splitst zich af uit het niets, het was niets en zal altijd niets zijn, maar ondertussen lijkt het wel heel echt als het er is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gangbare theorie is, dat er geen materie bijkomt. Het universum dijt wel uit, maar de hoeveelheid materie blijft gelijk. De materiedichtheid neemt dus af.

Er zijn andere theorieën die zeggen dat er wel materie bijkomt. Weer andere theorieën zeggen weer andere dingen. Maar er zijn minder aanwijzingen voor die alternatieve theorieën dan voor de gangbare theorie - dat is precies de reden dat de gangbare theorie de gangbare theorie is, en de andere theorieën in de schaduw leven.

Ook met de gangbare theorie zijn er nog zoveel open punten, nog zoveel vragen, dat niemand ervan op zal kijken als er iets nieuws wordt ontdekt waardoor de gangbare theorie zal moeten worden aangepast, of zelfs terzijde zal moeten worden geschoven om plaats te maken voor een andere theorie die beter bij de waarnemingen past. Dat is de manier waarop de wetenschap vooruitgang boekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Materie kun je omzetten in energie, en theoretisch kun je ook energie weer omzetten in materie. Dus er is altijd een constante aan energie, maar de energie kan alle vormen aannemen (licht, warmte, materie, enz enz)