Hoe groot is het hele heelal of universum?

Tja, heeft het een einde? Ik kan me moeilijk voorstellen dat er ergens ineens een muur zit. Maar net als dat ik me moeilijk voor kan stellen dat het oneindigd groot is. Hoe kan iets nou oneindigd groot zijn? ALLES heeft toch zo zijn ruimtelijke beperkingen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik las net een soort van uitleg op goeie vraag, deze zegt dat er dus een beperking moet zijn. Is dat ook echt zo?

''Het universum is opgebouwd uit deeltjes. Alle deeltjes bij elkaar hebben een middelpunt van zwaartekracht. Licht heeft een klein beetje gewicht. Dus alle licht gaat op enig moment afbuigen volgens de aantrekking van het middelpunt van zwaartekracht van alle deeltjes waaruit het universum bestaat. Dus er is een bol waarbuiten zich geen materie zich kan bevinden, sinds de oerknal is de explosiebol gewoonweg niet groter dan een bepaalde doorsnede. En dan hebben buiten deze materiebol een lichtbol die ook een één grootte gebonden is vanwege de zwaartekracht van het universum. Daardoor zou het universum dus een heel specifieke omvang moeten hebben''

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

theoretisch gezien, breid het universum zich nog steeds uit. wat de wetenschappers denken, is dat de big bang hiervoor de trigger was en ze denken zelfs dat het universum zichzelf uit elkaar zal trekken op een gegeven moment. ( zie foto)

de ''rand'' die we zullen tegenkomen is de rand die is ontstaan bij de big bang, kortom we zouden dan het oudste stukje heelal te zien hebben. omdat er in het begin nog niets was, zal deze ruimte uit volledige donkerte(of donkere materie) bestaan.

als je verder wilt kijken, dan verwijs ik je naar ''string-theory'' deze legt uit dat ons universum één van de vele is in verschillende dimensies.(zie bron)

PS. waarschuwing: string theory bevat een gedeelte quantumfysica. dit kan erg verwarrend zijn en onduidelijk overkomen. ben je volkomen vreemd met quantumfysica, dan raad ik af string theory te bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het Heelal houdt niet op bij de rand tot waar wij nu kunnen zien. Als het Heelal x jaar oud is dan kunnen wij niets weten van delen van het Heelal die verder weg zijn dan x lichtjaren, want vanuit die delen heeft nog geen signaal ons kunnen bereiken. Het is heel goed mogelijk (en erg waarschijnlijk) dat er heel veel meer ruimte is voorbij de rand tot waar wij nu kunnen kijken. Die rand is dus geen harde rand, en schuift bovendien elk jaar één lichtjaar verder van ons vandaan (dus met de lichtsnelheid).

Zelfs een eindig Heelal hoeft niet begrensd te zijn. Dat betekent dat je niet per sé een rand hoeft tegen te komen zelfs als het Heelal slechts een bepaald (heel groot) aantal liters ruimte bevat. Op dezelfde manier vindt een mier die over een ballon loopt geen grens, hoewel de ballon maar een beperkte afmeting heeft. Ook in een eindig Heelal hoeft er dus geen harde rand te zijn die in de ene richting dichterbij is dan in de andere richting...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
theorie is dat het universum groeit doordat in het begin materie en antimaterie bij elkaar kwam en daaruit is het begin van het heelal ontstaan.
Doordat het universum groeit is het dus oneindig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe groot het universum is kunnen we niet exact weten omdat we maar tot een bepaalde horizon kunnen kijken. Mocht daar iets voorbij liggen dan kan dat licht ons nog niet hebben bereikt. Daarnaast dijt het universum sneller uit, dus er komt een moment dat het gewoon niet meer mogelijk is om verder te kijken. Wat we nu zien is dat het voor ons zichtbare universum 8.80 × 10^26 meter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oneindig groot, het helaal breidt zich steeds uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me slecht voorstellen hoe de begrenzing van het heelal eruit zou moeten zien. Ik denk dat je dan eerder aan het idee komt dat je net als iemand al zei hier eigenlijk de rondte in gaat.

Maar het heelal leeft, pas geleden hebben astronomen gezien dat er iets nieuws werd gecreërd. Een soort beginnende planeet die substanties naar zich toe trok e.d.
Net zoals er geen begrenzing zit op het voortplanten van de mens op zich, is er daar ook geen begrenzing.

Nieuwe planeten worden steeds maar weer "geboren" als het ware. Uiteindelijk vormen die ook weer stelsels en wie weet wat er zich afspeelt achter de zwarte gaten.
Misschien wel volledig andere complete stelsels met hun eigen zwarte gaten.
Mensen gaan steeds verder kijken naar dat wat eigenlijk zolang alleen toegankelijk was voor geleerden en de hogere klasse. Ik vind dat wel een goede instelling.
Er is nog zo ontzettend veel wat misschien wel bekend is maar nog nooit openbaar is gemaakt.

We krijgen te horen wat ze ons willen laten horen en worden zwaar achtergesteld qua informatie over zaken die onze kennis teveel zou vergroten. Maar dat is een andere discussie en niet voor deze vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan wel grenzen maar die kun je niet waarnemen want heel heel ver van hier zo'n X lichtjaren is de Big Bang bezig. De tijd verschilt van plaats. Bv. Het is 9 uur vroeger in New York dan hier.Dat komt door de grote afstand die er tussen zit. Maar bij de grenzen van het heelal zijn zo ver weg dat daar de Oerknal daar bezig is. De grenzen worden groter met een snelheid van ong. 300m/sec.
Verder dan die grenzen gaat de tijd nog terug. Omdat daar de tijd nog meer terug is, is de oerknal daar nog niet geweest en is er daar nog niks. Er zijn geen dingen, geen afstanden,geen tijd. Maar als de tijd dan gekomen is,is de oerknal daar begonnen.Dus eigenlijk is er achter de grenzen een oneindige leegtedie nog de oerknal moet meemaken. Kort samengevat: Er zijn grenzen maar daarachter is er een leegte zonder iets.

Toegevoegd na 2 minuten:
De oerknal is zo'n 100 miljard jaar geleden gebeurd.Dus je kunt je voorstellen de afstand!