Kan de zwaartekracht van een planeet gedurende zijn levensperiode veranderen?

Kan die meer of minder worden bv gedurende miljoenen of miljarden jaren ?
Normale planeten zoals de aarde of mars of de maan venus etc en geen gasreuzen.

2 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Theoretisch wel. Theorieën stellen dat de zwaartekracht 'constante' met de tijd zou moeten afnemen. Tot op heden hebben geen waarnemingen deze voorspelling weerlegd en sommige bieden positief bewijs ter ondersteuning ervan.

De zwaartekracht op een locatie van een planeet kan ook veranderen. Zwaartekracht wordt bepaald door hoeveel massa een bepaald materiaal heeft, dus hoe meer massa een object heeft, hoe sterker de zwaartekracht. Graniet is bijvoorbeeld een zeer dicht materiaal met een hoog massaniveau, dus het zal een grotere aantrekkingskracht uitoefenen dan hetzelfde volume van een minder dicht materiaal, zoals water. De massa van de aarde is verdeeld over verschillende landvormen en kenmerken - zoals bergketens, oceanen en diepzeetroggen - die allemaal een verschillende massa hebben, wat een ongelijk zwaartekrachtveld creëert.

Door klimaatverandering wordt het water van week tot week, van maand tot maand en van seizoen tot seizoen verschoven. Bepaalde gebieden en wateren zullen opdrogen en ondieper worden, of meer regen krijgen en beginnen te zwellen. Deze fluctuaties in massa hebben op deze locaties een waarneembaar effect op de zwaartekracht.
Daarom verandert de aantrekkingskracht die de aarde uitoefent op satellieten in een baan om de aarde in overeenstemming met de seizoens- en klimatologische veranderingen in de watermassa’s die ze passeren.
.
Om de zwaartekracht van een planeet te veranderen, zouden we massa moeten toevoegen of verwijderen. Maar om een merkbare verandering teweeg te brengen, zouden we enorme hoeveelheden materiaal moeten verplaatsen. Als de komende paar miljard jaar de zon uitzet, zouden de oceanen kunnen verdampen, waardoor de massa van de aarde en daardoor de zwaartekracht afneemt.
SimonV
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Mooi ook dat plaatje erbij !
Thecis
2 jaar geleden
Totale waterhoeveelheid in de oceanen is ca 1400 miljoen km3. Dat is dus 1400 ×10^6 km3 = 1400 x 10^6 × 10^9 m3 = 1.4 × 10^3 × 10^6 × 10^9 × 10^3 liter = 1.4 x 10^21 liter water.
Dus ca 1.4 x 10^21 kg water.
Massa van de aarde is 5 x 10×24 kg.
De hoeveelheid water is dus ca 0.3% van de totale massa (als ik het goed uit mijn hoofd heb gedaan).
Dat massaverschil gaat zeker meetbaar zijn (voor dingen rond de aarde zelfs desastreus) maar wij dieren (als we de temperatuur aan zoude kunnen (en straling) van de uitzettende zon) zouden dat verschil in zwaartekracht waarschijnlijk wel aankunnen. Gewoon ter info / aanvulling.

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan. De aarde wordt volgens bepaalde theorien elk jaar 100 ton zwaarder. Dat komt door het saldo van het ontsnappen van waterstof atomen etc en het verkrijgen van meteoren stof etc.
Voor andere planeten die een andere atmosfeer en samenstelling hebben zal het ontsnappen van materie lager of hoger kunnen zijn evenals het ontvangen van materie mogelijk anders kan zijn dan op aarde.

Omdat de zwaartekracht afhankelijk is van massa zal de deze dus ook kunnen veranderen.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
100 ton = 100.000 kg = 10^5 kg. Per jaar. Dat is helemaal niets ivm met de massa van de aarde 5 × 10^24 kg.
Zelfs na 1 miljard jaar heb je het dan over 10^14 kg. Oftewel 0.00000001% van de massa van de aarde.
In theorie verandert de zwaartekracht inderdaad daarvan, maar voor alle werkbare doelen rekenen we 9.81 m/s2 voor de valversnelling. Zelfs na een miljard jaar gaat die waarde daar niet van veranderen dus voor alle standaarddoelen zul je dat verschil niet merken.