Nee, ze doen niet hetzelfde.

SpaceX is een particulier bedrijf dat is opgericht door Elon Musk, de zeer gerespecteerde ondernemer in de privéruimte. NASA, aan de andere kant, is een door de overheid beheerde en gefinancierde organisatie. Maar ze zijn evenzeer de grootste klanten van SpaceX.
Ruimtelanceringsdiensten zijn lange tijd de enige bron van inkomsten voor SpaceX. En het bedrijf lanceert zowel commerciële als militaire satellieten voor zijn klanten.

NASA heeft echter niet alleen de middelen om belangrijke projecten te ondersteunen waarbij ruimtereizen betrokken zijn. De organisatie heeft ook de technische mogelijkheden om SpaceX of andere ruimtevaartbedrijven te helpen bij het realiseren van hun ruimtevaartmissie.
NASA bouwt zijn ruimtevaartuigen niet zelf: sinds de jaren zestig vertrouwt NASA op particuliere aannemers om deze te bouwen voor elk groot bemande ruimtevluchtprogramma, te beginnen met Project Mercury en doorlopend tot nu.
De Crew Dragon is bijvoorbeeld gebouwd door SpaceX, dat voor de ontwikkeling ervan meer dan twee miljard euro van NASA kreeg.
Het contract om de Orion te bouwen werd door NASA gegund aan Lockheed Martin.
SimonV