Hoe kan de kaart van kosmische achtergrondstraling tweedimensionaal zijn?

De kaart van kosmische achtergrond straling geeft voor zover ik weet een beeld van waar we achtergrondstraling meten, en daaruit maken we op dat de achtergrondstraling op sommige plekken sterker is dan op andere plekken. Ik snap alleen niet helemaal hoe ik deze kaart moet lezen. Hoe kan ik bepalen waar een punt op de kaart is aan de hemel? Het universum heeft minstens drie dimensies, ik snap niet hoe hier een tweedimensionale kaart van kan worden gemaakt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Griffin
3 jaar geleden
Jij kunt toch ook aan de hand van een 2 dimensionale kaart je positie bepalen in een 3 dimensionale wereld? Waarom zou dat niet werken voor zo'n kaart die gebruikt voor achtergrond straling?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Griffin
Een kaart is een weergave van de oppervlakte van onze aardbol, en die is bij benadering tweedimensionaal. Als ik op de kaart mijn positie weergeef kan ik niet aanduiden of ik me bijvoorbeeld op de begane grond of op de 20e etage van een hotel bevind.
Griffin
3 jaar geleden
"Als ik op de kaart mijn positie weergeef kan ik niet aanduiden of ik me bijvoorbeeld op de begane grond of op de 20e etage van een hotel bevind."
Da's een drogreden, want het gaat om de positie meting van jezelf, en niet voor een ander, als ik aan je vraag waar je woont en je noemt een plaatsnaam dan denk ik daar geen hoogte bij, voor een navigatie ritje in de auto is het ook niet aannemelijk dat ik rond rij op de 20e etage. Voor de kosmische straling gebruiken ze het doppler effect om diepte te meten, straling wat neigt naar rood beweegt van ons af, en blauw naar ons toe.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is geen drogreden maar een voorbeeld. Als ik iemands plaats in de ruimte wil weten heb ik x y en z coördinaten nodig. Als je iemand wilt bezoeken heb je inderdaad hoogte niet nodig, maar dat is een heel ander geval.
Thecis
3 jaar geleden
Het gaat hier niet om plaatsbepaling en dat kan ook niet. de CBR is een uniforme straling die we overal om ons heen zien. Alsof je naar de binnenkant van een bol kijkt (waar wij in het midden zitten). Vandaar dat dit als 2D wordt weer gegeven.
Thecis
3 jaar geleden
@Griffin,
Voor de CBR wordt geen doppler effect gebruikt voor een afstandbepaling. Dit is geen blue of redshift, maar een temperatuur / echo die gemeten wordt. De kaart die je ziet zijn temperatuursverschillen.

Antwoorden (3)

Net zoals de wereldbol op een ovaal wordt geprojecteerd kan je het universum (als bol van wat wij kennen) projecteren zoals jij aangeeft op jouw kaart. Plaatsbepaling is dan analoog aan de plaatsbepaling op de wereldbol. Je moet natuurlijk wel referentiepunten kennen (stelsels en planeten o.i.d.
Elke projectie in een plat vlak is dan twee dimensionaal.
Toegevoegd op 30 november 2020 18:46: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit lijkt me niet, op de wereldkaart wordt het oppervlakte van de aarde weergegeven en het oppervlakte van een bol is tweedimensionaal. Zie mijn reactie
Thecis
3 jaar geleden
Als je naar het heelal kijkt, kijken we in feite naar de binnenkant van een bolvorm waar wij in het centrum van de bol zitten. Dus ja, die analogie van Elder161 is een zeer goede.
Dat kun je op deze afbeelding ook helemaal niet. Op deze kaart is geen diepte te zien in de zin van zoveel km ver weg. Wat deze kaart laat zien is een afbeelding van de meting van straling in die betreffende richtingen waaruit straling is ontvangen. De sluitertijd is daarbij behoorlijk opgerekt. Als er veel straling is ontvangen kleurt het rood is het blauw dan heeft het weinig straling ontvangen. Maar je zult niet kunnen bepalen waar precies een punt op de kaart is. Wel de richting maar dus niet de afstand.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Het gaat niet om de hoeveelheid straling van de CBR. Maar om de temperatuur van die straling. Er wordt om ons heen dezelfde hoeveelheid gemeten. En ook de temperatuur is eigenlijk waanzinnig uniform. Maar de kleine fluctuaties die we meten in temperatuur kunnen we wel zichtbaar maken met de kleuren die we in die kaart zien (van blauw koud naar rood warm).
De kaart is een projectie. Maar om het goed te lezen, moeten we kijken naar wat er weergegeven wordt.

Het plaatje wat je ziet is een meting van de Cosmic Background Radiation. Het wordt ook wel "de temperatuur van de Big Bang" genoemd of "de echo van de Big Bang". Ik vind de echo het meeste van toepassing zijn.

Als we een radiotelescoop naar de lucht laten kijken en we meten de CBR, dan meten we overal ongeveer hetzelfde signaal. Het is een waanzinnig uniform signaal en het komt overal op ons af. De reden dat het als 2D wordt weer gegeven, is omdat we kijken naar de binnenkant van een bolvorm, net zoals we kijken op een landkaart naar de buitenkant van een bol (zoals in een ander antwoord). Waarom kijken we naar de binnenkant van een bol? Omdat we om ons heen kijken en het heelal zit om ons heen.

De verschillende kleuren zijn minieme temperatuursverschillen. Zoals ik al zei, is de straling waanzinnig uniform vanuit alle richtingen, maar er zitten wel kleine fluctuaties in. Het gemiddelde is 2.725 K en de fluctuaties zijn plus of min 0.00335 K. Waanzinnig kleine fluctuaties (nu), maar grote implicaties. Overal waar het "warm" is, zijn de delen waar we nu grote structuren zien (zoals clusters van sterrenstelsels).

Maar zoals gezegd, dit is geen 3D weergave. Het is een meting geweest van om ons heen kijken, vergelijkbaar met het bekijken van de binnenkant van een bol (waar wij in het centrum van die bol staan).
Thecis