Wat gebeurt er eigenlijk precies wanneer er bijv. per ongeluk een gat in een space shuttle/raket onstaat?

Wat gebeurd er nu precies eigenlijk wanneer er plots een gat in een space shuttle , raket of ruimtechip komt ? of wanneer bijvoorbeeld een van de ruiten plots breekt/versplintert. krijg je dan zoals in al die talloze scifi films een sterke golvende wind naar buiten toe, van alle lucht die ontsnapt uit het schip - waarbij tegenin lopen ook echt schier onmogelijk is ? - of komt er dan ineens een implosie of zelfs ontploffing van de ontlading van alle lucht uit het schip die ineens tegelijk eruit wil ? is het dan nog mogelijk jezelf in veiligheid te brengen zoals in talloze blockbuster scifi films, of ben je dan allang reddeloos verloren ?

3 jaar geleden
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Als het echt fout gaat kan je je zelf niet reden waar wil je heen dan?

Antwoorden (1)

Nee er komt geen implosie de druk is binnen immers hoger dan buiten.
De aanwezige lucht baant zich een weg naar buiten.

Ik geloof niet dat dit beetje lucht sterk genoeg is en het uitstromen lang genoeg duurt om een groot ruimtetuig van koers te laten veranderen.
Als de astronauten hun ruimtepak aan hebben zijn ze niet in gevaar omdat in het pak atmosferische druk heerst.
Zouden ze het pak niet aan hebben dan hebben ze geen overlevingsmogelijkheid.
Het menselijk lichaam kan bij een zeer lage luchtdruk niet functioneren.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@Edraket als het niet snel gerepareerd kan worden is het ruimte pak ook geen redding is ook maar beperkt.
Edraket
3 jaar geleden
Ja Ron, ik weet bijvoorbeeld niet of je met een ruimtepak aan kunt eten en drinken.
Ik denk het niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimtepak