Nee, daarvoor liggen andere sterrenstelsels te ver weg.
---
Voor de volledigheid. Individuele sterren kunnen wij alleen in onze eigen melkwgstelsel zien omdat andere melkwegstelsels te ver weg zijn om individuele sterren te kunnen zien. Andromeda, ons buur-sterrenstelse, kunnen we wel zien, maar niet de individuele sterren waaruit Andromeda is opgebouwd. Althans, met het blote oog. Met Hubble is het niet moeilijk (https://skyandtelescope.org/astronomy-blogs/explore-night-bob-king/see-stars-andromeda-galaxy/#:~:text=At%202.5%20million%20light%2Dyears,Galaxy%2C%20also%20known%20as%20M31.)
Toegevoegd op 17 augustus 2020 05:47: tekst
Thecis
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Tsss, die NASA toch.
https://starchild.gsfc.nasa.gov/docs/StarChild/questions/question15.html
Mikaapje
3 jaar geleden
Dus de groote beer bevind zich in de Melkweg?
LeonardN
3 jaar geleden
@Turf
Volgens mij verandert dat niks aan het antwoord. We kunnen Andromeda wel zien, maar niet de onafhankelijke sterren. Hier een antwoord dat die twee dingen in een zin vat:
https://earthsky.org/tonight/can-we-see-stars-outside-our-milky-way-galaxy#:~:text=The%20answer%20is%20no%20–%20unless,Andromeda%2C%20also%20known%20as%20M31.&text=This%20is%20the%20edgewise%20view%20into%20our%20own%20Milky%20Way%20galaxy. Kunnen we iets met het blote oog zien wat buiten de Melkweg ligt?:
Ja Andromeda bijvoorbeeld.
TurfGraver
3 jaar geleden
@mikaapje, de (zichtbare) sterren die tezamen de sterrenbeeld "grote beer" vormen (vanuit ons perspectief) bevinden zich allemaal in onze melkweg (sterrenstelsel).
Thecis
3 jaar geleden
@Turfgraver
Wat is nu precies je punt? @Mikaapje
Ja, de sterren van de Grrote Beer bevinden zich allemaal in ons melkwegstelsel. De sterren staan ca 79 tot 124 lichtjaar van ons vandaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Dipper#Stars
kierkegaard47
3 jaar geleden
In zeer uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat je een individuele ster van buiten ons melkwegstelsel kunt zien (bv een supernova-explosie in de Magelhaese Wolken), maar dat duurt hooguit een paar maanden en is natuurlijk niet de normale situatie.
Thecis
3 jaar geleden
@kierkegaard47
Klopt helemaal. Wanneer een supernova plaats vind kan zo'n ster tijdelijk meer licht uitzenden dan het hele sterrenstelsel en zouden we het kunnen zien, mits het sterrenstelsel niet te ver weg is.
Het is een uitzonderlijke situatie die ik niet had meegenomen. Dank voor de aanvuling.