Hoe loopt de baan van de maan?

Toelichting:
Ik laat ‘s avonds op hetzelfde tijdstip mijn honden uit. Toch zie ik de maan vaak op een andere plaats staan, soms zuid-oost/zuid-west/zuid en noordwest. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Kijk eens op deze link: https://stellarium-web.org/
Dan zie precies waar de maan en andere ruimte objecten uithangen.

Antwoorden (1)

Al eeuwenlang draait de maan om de aarde heen, altijd met dezelfde constante snelheid van ongeveer een maand. Tegelijkertijd draait de maan samen met de aarde, rond de zon. Al deze bewegingen zorgen ervoor dat we de maan op verschillende manieren vanaf de aarde te zien krijgen.

Soms zien we een volle maan, helemaal verlicht, en soms zien we helemaal niets en lijkt er geen maan te zijn. Maar meestal is de maan voor een deel te zien. De maan verandert zelf niet van vorm, dat lijkt alleen maar zo. Dat komt doordat de maan zelf geen licht geeft. Wij zien de maan, omdat hij het licht dat van de zon komt weerkaatst.

De maan wordt aan één kant door de zon verlicht, de andere kant blijft donker. Afhankelijk van waar de maan staat, zien we dus veel of weinig van de maan.
Staat de maan tussen de aarde en de zon in, dan wordt de achterkant van de maan beschenen. Wij zien dan niets. Dit heet een ‘nieuwe maan’ (NM). Als de maan een stukje verder is, zien we een klein deel van de beschenen kant, elke nacht zien we een beetje meer van de maan. Als we de helft van de maan verlicht zien spreken we van het ‘eerste kwartier’ (EK). Ongeveer een week later zien we de volle maan (VM). Vanaf dan neemt het schijnsel weer af en wordt er steeds een stukje minder zichtbaar van de lichte kant van de maan (LK).

Zo’n proces van nieuwe maan naar volle maan noemen we de maancyclus. 1 maancyclus duurt ongeveer 29 dagen. En daar komt ons woord maand vandaan!

PS: afkortingen afbeelding uitgelegd in tekst