De maan is hiervoor verantwoordelijk.
Als de maan aan de andere kant van de aarde staat, trekt deze het water naar zich toe, door haar zwaartekracht.
Dan is het hier eb en aan de andere kant vloed.
Ook de zon doet hier aan mee, dus als zowel de zon als de maan aan dezelfde kant staan, is het springtij.
Dus een hogere vloed-stand aan de kant waar de zon en de maan staan en een lagere eb-stand aan de andere kant.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tij of tijde is het gehele fenomeen van eb en vloed.
Doodtij komt voor als de zon en de maan elk aan een andere kant aan het water staan te trekken. Dan is het verschil tussen eb en vloed minimaal, doordat de krachten elkaar ongeveer opheffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Komt niet alleen door de aantrekkingskracht van de maan, maar ook door die van de aarde zelf.
Hoe groter de planeet hoe sterker de aantrekkingskracht.
De aarde is niet perfect rond en op sommige plekken is de grond heel laag, waardoor op sommige plekken meer zwaarte kracht plaatsvind dan de andere.

Lees eens hier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Getijde_(waterbeweging)