waarom is er op Mars geen leven meer?

er is ooit leven geweest op mars, maar word nu niet meer gevonden...
HOE KOMT DIT?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er is geen leven geweest op Mars. Er ZOU ooit leven KUNNEN ZIJN ontstaan - da's heel wat anders.

Omdat het ZOU KUNNEN, zoekt men ernaar.

Aan de oppervlakte zijn extreme temperatuurverschillen, geen voedingsstoffen, ultraviolette straling, kosmische straling, en een zeer lage druk. Niet fijn voor leven zoals wij dat kennen.

ALS er ooit leven is ontstaan, dan in vriendelijker omstandigheden. Toen Mars werd tot de woestijn die ze nu is, zou dat HYPOTHETISCHE leven zich kunnen hebben teruggetrokken in de onderkant van de poolkappen, of in HYPOTHETHISCHE ondergrondse meren. Daar zijn de omstandigheden niet zo vijandelijk als aan de oppervlakte.

Daarom zoekt men nu naar fossielen (in de zin van: fossiele afdrukken van bacteriën) aan de oppervlakte, en naar indirecte aanwijzingen van leven in de diepte. Dat laatste bijvoorbeeld door te kijken naar methaanemissies, omdat methaan door levende organismen kan worden uitgestoten.

Men zoekt niet direct naar leven op grote diepte omdat dat met de huidige technologie niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Er is geen leven geweest op Mars."
Ik heb je verdere antwoord ook gelezen, maar weet je dat eerste zinnetje 100% zeker?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat weet ik niet zeker - vandaar mijn tweede zin. Wat ik bedoel: er zou leven kunnen zijn geweest, maar dat weten we niet zeker. Daarom mag je niet zeggen dat er leven is geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klop in elk geval - je moet eerst wachten op harde bewijzen voor je zoiets (belangrijks) roept :).

Andere antwoorden (11)

Ontbreken van water.

Daarom is men ontzetten aan het zoeken naar vloeibaar water op Mars. Als er water is, is de kans op leven vrij groot aanwezig.

Er is trouwens nog een maan waar men leven vermoed.
Namelijk de maan Europa die rond Jupiter draai.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, als ze dat wisten dan zouden ze weten waar ze moesten zoeken of er gewoon mee ophouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'T is nog niet zeker dat daar leven is geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als het er ooit was is het reeds vergaan tot stof en zand...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat Mars zijn atmosfeer is kwijtgeraakt, doordat het magnetisch veld niet meer werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is nog helemaal niet bewezen dat daar ooit leven is geweest!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er ooit leven is geweest, is dat verdwenen omdat het zich niet kon aanpassen aan de veranderende omstandigheden waardoor het uiteindelijk is uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is nog maar de vraag of er ooit leven op Mars is geweest, daar is nu geen bewijs voor.

Waar wel bewijs voor is, is dat er vroeger een korte periode vloeibaar water op Mars heeft gestroomd. Omdat dat een voorwaarde is voor leven zoals wij dat kennen denken veel wetenschappers dat er toen ook leven zou kunnen zijn ontstaan. Omdat vloeibaar water nu bijna niet meer voorkomt op Mars is dat leven waarschijnlijk weer uitgestorven. Maar er zijn mensen die denken (of hopen) dat ergens op Mars simpele bacterien hebben kunnen overleven, omdat ook op aarde bacterien in extreme omstandigheden worden aangetroffen.

Dus de kans dat leven op Mars is ontstaan is klein, en de kans dat dat leven er nu nog is is nog kleiner, maar dat maakt het natuurlijk niet minder interesssant om er naar te zoeken ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vraag me af hoe je erbij komt dat er leven is geweest op mars, daar is tot op heden geen enkel bewijs voor.
Ook al zou het zo zijn, dan is het nog niet zo gek dat we het nog niet gevonden hebben aangezien we er 1 of 2 autotjes rond hebben rijden die 6 meter per dag halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is trouwens niet 100% zeker dat er geen leven op mars is. Misschien leven er bijv onder de grond wel micro-organismen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op Mars zijn ze niet Nuts...

Er is geen water meer, dus ook geen leven...