Jupiter heeft geen vast oppervlak, alleen maar een atmosfeer van waterstof, helium en een paar andere stoffen. De atmosfeer wordt steeds dichter en gaat uiteindelijk over in een zee van vloeibare waterstof. Zelfs het stevigste ruimteschip zou vergaan en verdampen voordat het de waterstofzee had bereikt; de temperatuur en druk op Jupiter stijgen snel. Hetzelfde resultaat zou je overigens krijgen als je zou proberen te landen op Saturnus, de een na grootste planeet in het zonnestelsel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"Jupiter heeft geen vast oppervlak, alleen maar een atmosfeer van waterstof, helium en een paar andere stoffen." Je wekt de suggestie dat Jupiter alléén maar een bol gasvormige atmosfeer is. Maar Jupiter bestaat uit meer dan alleen een atmosfeer, hoor !
Er is zelfs een (gesmolten) rotsachtige kern. Quote van https://nl.wikipedia.org/wiki/Jupiter_(planeet)#Samenstelling
"De rotsachtige kern van Jupiter heeft een diameter van 14.000 km, bestaat deels uit nikkel-ijzer (een mengsel van circa 90% ijzer en circa 8% nikkel) en deels uit gesteente en heeft een temperatuur van 25.000 K. Daar omheen bevindt zich een ongeveer 40.000 km dikke laag van metallische waterstof (90%) en helium (10%).