Hoe kan het dat de lucht zoveel licht uitstraalt midden in de nacht?

Deze nacht is het buiten erg winderig, maar wat mij opvalt is dat de lucht niet donker is, maar helder blauw, het geeft gewoon licht. Nu woon ik in een dorp, dus ik denk niet aan lichtvervuiling, maar weet iemand misschien hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Helder lucht en bijna volle maan.
Amadea
6 jaar geleden
Het viel mij vannacht inderdaad ook op dat de lucht zo helder was, maar ik woon wel in een stad.

Antwoorden (1)

De lucht is op dit moment heel koud, waardoor er in de lagere luchtlagen veel ijskristallen zitten. Door deze kristallen wordt het licht van de zon (weerkaatst door de maan) gebroken, net als bijvoorbeeld een prisma.
Daarnaast weerkaatsen deze ijskristallen het licht dat door de aarde wordt uitgestraald. Dat is bijvoorbeeld licht van huizen, straatverlichting en koplampen van auto's. Dit zal ook buiten de steden merkbaar zijn.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Het is de laatste tijd ongelofelijk helder.
Ik denk dat het toch vooral het licht van de maan is.