Op welke datum zouden we nu leven als het schrikkeljaar was ingevoerd vanaf het moment dat men begon met de jaartelling?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
Reddie
6 jaar geleden
MEN is niet begonnen met de jaartelling.
Er zijn vele bevolkingen die op totaal verschilende tijdstippenn zijn begonnen met een jaartelling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De Juliaanse kalender is pas in 45 AD ingevoerd, bij de overgang naar de Gregoriaanse kalender zijn er wat dagen overgeslagen om te corrigeren voor de gemiste schrikkeldagen.

Het beste antwoord

Dan zou het precies dezelfde datum zijn als dat het nu is. In 1582 besloot Paus Gregorius VI tot een kalenderhervorming. Het huidige systeem (iedere vier jaar een schrikkeljaar, maar niet de eeuwjaren, maar wel de eeuwjaren die door 400 deelbaar zijn) werd toen ingevoerd. Omdat hij had laten berekenen dat sinds het moment dat men begon met de christelijke jaartelling (dat is ergens in de 3e eeuw en dus niet het jaar 0 of 1) 10 schrikkeldagen te veel waren ingevoegd, liet hij in 1582 10 dagen overslaan. Op 4 oktober volgde direct 15 oktober. De kalender liep dus vanaf dat moment precies zoals hij zou hebben gelopen als het gregoriaanse systeem direct zou zijn ingevoerd.
WimNobel