de zon brand maar voor brand is er zuurstof nodig hoe is dit mogelijk als er in de ruimte geen zuurstof is?

dit is een van mijn goeie vragen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De zon brandt niet in de zin dat er brandstof een verbinding aangaat met zuurstof. Dat we soms de uitdrukking "brandende zon" gebruiken zegt alleen iets over hoe wij het ervaren, niet wat er in werkelijkheid precies gebeurt.

Wat gebeurt er dan wel? De zon bestaat voor een groot deel uit waterstof en heliumatomen. Door de zwaartekracht komen die onder enorme druk te staan. Die druk is zó groot dat atoomkernen van bv waterstofatomen kernfusie doorlopen. Twee waterstofatomen vormen zo één heliumatoom. Dit is geen chemisch reactie maar een atoomkernreactie. Er onstaan dus echt ándere stoffen met andere chemische eigenschappen. Bij dit kernfusie-proces komt een relatief grote hoeveelheid energie vrij. Die energie wordt omgezet in warmte en deze warme versnelt het proces. Ook zullen er zo nog atomen worden gevormd met een hoger atoomnummer, zoals bijvoorbeeld lithium (en nog verder).

Dus kort samengevat: de zon brandt niet maar is eigenlijk één grote kernreactor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Prima antwoord. Ter aanvulling: het barst in de ruimte van zuurstof. In vrije vorm of gebonden met b.v. waterstof (water)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
In de zon wordt op dit moment alleen waterstof gefuseerd.
Tegen de tijd dat helium of een nog hoger nummer gefuseerd wordt is de zon al bijna op z'n eind. Dat duurt nog een paar miljard haar. Verder een prima antwoord (+)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
(...) Dat duurt nog een paar miljard JAAR.
:-P
WimNobel
6 jaar geleden
Ook astronomen en kernfysici hebben het vaak over "brandstof" en "verbranding" als ze eigenlijk kernfusie en kernsplijting bedoelen. Het is een synoniem geworden van "energie opwekken".