Zorgt zwangerschap in de ruimte voor toename van het gewicht van het ruimtevliegtuig?

Stel dat je een stelletje op een ruimtereis laat gaan en er komt een baby. Zorgt dit voor toename van het gewicht in vergelijking met het begin of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Volgens mij niet, ook hier geldt de wet van behoud van massa. Die baby compenseert het gewicht wat is afgenomen door het genuttigde voedsel. Ook al zou men bijv. groenten verbouwen in het spaceship, dan is het gewicht van water afgenomen, die nodig is om die groenten te doen laten groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt mogelijk wel wat zuurstof geabsorbeerd, en afhankelijk of die van buiten komt (en CO2 eruit?) zou dat iets kunnen schelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is een 'ruimteschip' volledig afgesloten van de buitenwereld, of worden de menselijke afvalstoffen geloosd? In dát geval wordt het gewicht nl. normaal gesproken al telkens iets minder volgens mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lichaam van een baby groeit. Inderdaad door het ingenomen voedsel (nou ja, vloeistof), maar ook door zeer snelle celvermenigvuldiging. Dus ik denk niet dat het gewicht van de baby volledig af te meten is aan wat het drinkt en afscheid.
Bij volwassenen worden ook nieuwe cellen aangemaakt, maar wordt hetzelfde aantal ook afgebroken. Daar zal de wet van behoud van massa waarschijnlijk beter tot z'n recht komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iljachienna: er komt niks bij, er gaat niks af, alleen de vorm verandert. De wet van behoud van massa geldt als je uitgaat van volledig hergebruik van al het afval. Zelfs als er zuurstof- of koolstofatomen uit de lucht worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een moderne spaceship wordt er geen CO2 of O2 uitgestoten, maar met behulp van de energie van de zonnepanelen "hergebruikt".
Ook menselijk afvalstoffen worden gescheiden. Vaste afvalstoffen worden toch gelost, maar de urine wordt gefilterd, gezuiverd en hergebruikt. Wat de geboorte van het kind betreft is het helder: er komt geen verschil in gewicht. Het gewicht van de zwangere vrouw nét voor de bevallig is precies gelijk aan het gewicht van de vrouw na de bevalling, plus de baby, plus de nageboortes, enz. Per saldo geen enkel microgram verschil. Dus plus voor Freek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gabi: de baby gaat toch niet meteen dood na de bevalling? Ik denk dat de vraagsteller ook wil weten wat er daarna gebeurt met het totaalgewicht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, da's een goeie Pelle, maar dat komt omdat ik geen cijfers heb over de overlevingskans van een baby dat in de ruimte is geboren... ;-) Theoretisch antwoord is dat het gewicht ook gelijk blijft, want het kind eet wat er in het ruimteschip zich bevindt, dus de massa blijft ongewijzigd.
Maar in de praktijk zou het gewicht waarschijnlijk sneller afnemen dan vóór de geboorte omdat er meer vaste afval wordt geproduceerd dat afgevoerd moet worden. Overigens, het wordt niet zomaar weggegooid, even raam open en hop! Het wordt verzameld, geperst, water eruit halen, en met de aflossing terug naar aarde.
Een ruimtevaartuig is een gesloten geheel met een massa die niet verandert. De inhoud blijft hetzelfde, alleen verandert die van plaats doordat de baby groet. Ook kan iemand afvallen of aankomen zonder dat de totale inhoud van het vaartuig verandert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de ruimte is geen gewicht, dus een gewichtstoename zal niet mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt af van de versnelling waarmee het ruimtevliegtuig vliegt of er uberhaupt sprake is van gewicht. Als er geen versnelling (of vertraging) plaatsvindt, is er helemaal geen sprake van gewicht.

Verder wordt voedsel e.d. natuurlijk omgezet (qua moleculen) naar de baby; dus een verandering van massa is er ook niet. Zolang je geen deur of raam van het ruimtevliegtuig open doet (en geen brandstof verstookt bij de motoren), is er sowieso helemaal geen sprake van verandering van massa (afgezien van minimale veranderingen zoals energieverlies via warmteverlies van het ruimtevaartuig).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De massa neemt toe het gewicht niet.