Kan er fotosynthese bestaan rond een ster die geen zichtbaar licht uitstraalt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
tinus1969
6 jaar geleden
Waarom niet?
Reddie
6 jaar geleden
Wil je daar aardappelen gaan verbouwen, dan?
Lastig te vinden wel, "een ster die geen zichtbaar licht uitstraalt".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
vanwaar deze vraag trouwens ben nieuwsgierig
waarom je je dat afvraagt

Het beste antwoord

Zichtbaar licht is natuurlijk ook maar een deel van het spectrum. Je wilt dus in feite weten, of fotosynthese ook mogelijk is met infrarood of ultraviolet licht...
Wikipedia geeft een uitgebreide beschrijving van het proces. Alleen of het met infrarood of ultraviolet licht ook werkt, is wat moeilijk te destilleren.
In het algemeen geldt dat infrarood wat minder energie levert, en het kan zijn dat bepaalde drempelwaarden daarmee niet gehaald worden. Ultraviolet is juist energierijker, maar wordt dan wel weer vaker door andere processen onderschept.
Het is een beetje een "enerzijds-anderzijds"-verhaal, en aangezien ik niet weet hoe de evolutie op andere planeten werkt kan ik het ook niet beter beschrijven...

Toegevoegd na 10 minuten:
overigens is een ster die geen zichtbaar licht uitstraalt, waarschijnlijk eerder te koud dan te heet. Dus dan kun je de vraag verder inkrimpen naar de vraag tot welke (langere) golflengten fotosynthese nog mogelijk is.

Toegevoegd na 27 minuten:
En voor infraroor vind ik dan nog de volgende link: https://www.kweekotheek.nl/uitgelicht/fotosynthese.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als een plant geen licht krijgt dan kan er ook geen photosynthese zijn.
En in een andere ster is er waarschijnlijk wel een ander procces i.p.v.
photosynthese ook al zijn de condities goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
De vraag ging over 'geen zichtbaar licht', maar een ster kan ook andere straling uitsturen die voor fotosynthese kan worden gebruikt. Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja maar is mischien een ander procces aan de gang dan