Het heelal wordt steeds groter,maar wat zit er omheen?

Er moet toch ook een buitenkant zijn.
We leven toch niet in een ballon.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een goede vraag! Dat zou ik ook wel eens willen weten ?
ronron1212
7 jaar geleden
Het heelal zou oneindig zijn
ronron1212
7 jaar geleden
Als er iets omheen zit dan leven we in een ballon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat vroeg ik mij als jongere ook altijd af. Dan gaat men zich ineens heel nietig voelen. Een echt bevredigend antwoord of een antwoord dat ik kan bevatten over de uitleg wat oneindig is,heb ik tot op heden nog steeds niet gekregen.
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is er ook niet denk ik is een zo overweldigend begrip.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/astronomie/vraag/176263/muur-heelal-heen-oneindig-groot @simon1, 15 antwoorden, misschien zit er iets voor je bij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien zitten we in een koolzuur belletje in een glas cola...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag ik mij sinds kind al af, lees heel veel moeilijke theorieën maar mijn eigen theorie is dat het gewoon niet ophoudt. Een andere logica gaat er bij mij gewoon niet in. Dat het raar is oke, maar internet etc. zou 100 jaar geleden ook tovenarij zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"maar internet etc. zou 100 jaar geleden ook tovenarij zijn geweest." Ik denk dat een vliegtuig meer indruk maakte... :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ldesnoo "maar mijn eigen theorie is dat het gewoon niet ophoudt. " Hoe luidt die theorie van jou dan? Je zou het ook om kunnen draaien en denken waarom het zo'n onoverbrugbare afstand moet zijn? Ik had gesettled voor de grootte van ons huidige zonnestelsel als schepper...
Zelfs de dichtstbijzijnde ster is te ver om naartoe te gaan... Why?
Thecis
7 jaar geleden
Voor veel mensen niet voor de stellen inderdaad. En voor ons 3D wezens wellicht inderdaad oneindig. En misschien voor levensvormen in meer dan 3 fysieke dimensies iets wat niet oneindig is. Op dit moment is er geen antwoord op deze vraag anders dan "we weten het niet".

Antwoorden (2)

Het eenvoudige antwoord luidt, dat de ruimte nergens in uitdijt en dus zit er niet omheen omdat het heelal alles is wat er is, dus buiten het heelal is er zelfs bij wijze van ook niet niets. Het is eigenlijk dan gewoon een verkeerd begrepen vraag.

Andere wijzen van uitleggen:

Er zijn twee mogelijkheden: óf het vel ruitjespapier is oneindig groot, óf het heeft een eindig oppervlak. In het eerste geval dijt het nergens in uit (of, anders gezegd: alleen maar 'in zichzelf'): de uitdijingsrichting ligt in het horizontale vlak, en dat is al tot in het oneindige 'gevuld' met ruitjespapier.
De tweede optie is dat het heelal niet oneindig groot is. Maar uit de relativiteitstheorie van Einstein volgt dat dat automatisch betekent dat de ruimte gekromd moet zijn. Een gekromde driedimensionale ruimte kunnen wij ons moeilijk voorstellen, maar om de vergelijking met het ruitjespapier nog een keer aan te halen: als het vel papier gekromd is tot het oppervlak van een bol, heeft het in de twee dimensies van het papier ook niets nodig om in uit te dijen.
http://www.allesoversterrenkunde.nl/!/sterrenkunde/vraag-en-antwoord/_detail/gli/waarin-dijt-het-heelal-uit/

Zie tevens voor een filmpje erover:
http://www.universiteitvannederland.nl/college/als-het-heelal-uitdijt-waarin-dijt-het-dan-uit/
7 jaar geleden
WimNobel
7 jaar geleden
En zou bij optie 2 die bol, waarvan het driedimensionale oppervlak onze ruimte vormt, opgeblazen kunnen worden. Inderdaad als een ballon dus!
Zoals men vroeger dacht dat de aarde plat was omdat toen de techniek nog niet zo ver was weten wij nu ook nog niet hoe groot het heelal is. Dat zal over misschien 50 jaar technisch wel mogelijk kunnen zijn? En is er misschien nog meer voorbij het heelal?