zijn er meerdere zonnen in het heelal en zo niet kunnen we de temperatuur berekenen 20 lichtjaren van ons vandaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.5K

Antwoorden (2)

De zon is een ster. Gemiddeld heeft een sterrenstelsel (zoals onze melkweg) ruwweg 100 miljard (100.000.000.000) sterren. Dat is ongeveer 15x zo veel als mensen op de aarde! En dan zijn er ook nog eens ruwweg 100 miljard sterrenstelsels in het voor ons "zichtbare" (als in "theoretisch detecteerbaar") heelal, dus dat zijn ongeveer 10.000.000.000.000.000.000.000 sterren. Je zou dus kunnen zeggen dat dat ongeveer tien triljard zonnen zijn.

Maar er is maar één van al die ongeveer tien triljard sterren die wij onze Zon noemen.

Dus het antwoord is: 't is maar hoe je het bekijkt :)

Dan de temperatuur. De temperatuur op twintig lichtjaar afstand heeft niets te maken met of er één of tien triljard zonnen of sterren zijn. Als je in een willekeurige richting twintig lichtjaar reist is de kans zo goed als 100% dat de temperatuur daar ongeveer 2.7 Kelvin is (-270.45 Celsius), of een héél klein beetje daarboven, aangezien dat de temperatuur van het heelal is op plekken waar "niets" is. (Nou is "niets" eigenlijk nog een heel moeilijk begrip en vandaar dat "héél klein beetje erboven", maar dat is weer een ander verhaal.)

Maar... Als je 20-lichtjaren-reis toevallig vlakbij een ster (of erín) eindigt dan kan het zo maar een paar miljard graden Celcius zijn.

Binnen twintig lichtjaar kunnen "we" (als in, astronomen) prima kijken, dus ja, we kunnen, welke kant op we ook 20 lichtjaar reizen, redelijk berekenen hoe warm het daar is (met een marge van afstand-meetfouten natuurlijk).

Toegevoegd na 4 minuten:
Met een paar miljard graden heb je wel een hele hete ster te pakken overigens, en dan daar ook nog middenin de kern - onze zon is in de kern "maar" 15 miljoen graden Celsius en aan de oppervlakte een frisse vijfduizend graden Celsius (brrr, jas aan).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Mooi antwoord wat (vermoedelijk) goed aansluit bij het niveau van de vragensteller !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Oze: Dank. Ik vraag me bij dit soort vragen alleen altijd wel af of de vraagsteller ooit nog terugkomt op de site om te kijken wie er wat heeft geantwoord. Maar goed, wellicht leest iemand anders dit nog eens.
Ja, er zijn meerdere sterren zoals onze in het heelal. En zo ja, daar kunnen wetenschappers ook de temperatuur van berekenen. Van sterren die 20 lichtjaar hiervandaan staan zien we ook alleen de temperatuur van 20 jaar geleden.
Temperatuur meten op afstand werkt middels spectrometrie wat inhoudt dat een bepaalde kleur(wit) bij een bepaalde temperatuur hoort, en zo kun je dus aan de kleur zien welke temperatuur de ster heeft, waarbij je kunt stellen hoe witter, hoe hoger de temperatuur. Denk aan gloeiend kooltje wat oranje is, tot een puur zuurstof gevoed vuurtje wat tegen helder wit aan zit, en dus een veel hogere temperatuur heeft.