Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke vakken moet ik kiezen als ik astronomie wil gaan doen?

Ik wil graag astronoom worden later, maar ik weet niet echt welke vakken je daar voor nodig hebt. Ik ga wel sowieso een nt profiel kiezen meg wiskunde B en natuurkunde, maar is het handig om wiskunde D erbij te doen? En zullen filosofie en aardrijkskunde ook helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad is een bètaprofiel min of meer een must en N&T sluit wel het beste aan op wat je wil. Ook wiskunde D is zeker nooit weg, je hebt dan o.a. als extra t.o.v. de andere wiskundevakken (a,b,c) kansrekening en statistiek; zeker dat laatste zal je in vele studies tegenkomen, en als je dat met wiskunde hebt gehad, dan is dit ongetwijfeld een goede basis voor een (bèta-)vervolgstudie. Ook aardrijkskunde lijkt mij een goede toevoeging voor de richting die je kiest. Als je de ruimte wil 'begrijpen', is het naar mijn mening niet minder van belang dat je ook wat van de aarde weet, en de ruimte die zich direct rondom de aarde bevindt; althans, bij mij kwam dat destijds aan bod. In ieder geval succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals de antwoorden hieronder terecht aangeven, is aardrijkskunde inderdaad niet verplicht. Maar je zou het dus kunnen overwegen als je je kennis van de aarde 'op een rijtje' wil hebben. Wellicht helpt dit je later bij de kennis die je van het heelal opdoet. En als je alternatieven hebt die beter aansluiten op je vervolgstudie, altijd doen. Maar het noodzakelijke heb je toch al...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Op de link van studie astronomie vind ik de volgende informatie.

De toelatingseisen voor de bachelors Sterrenkunde en Natuur- en Sterrenkunde aan de vier universiteiten zijn bijna hetzelfde. Sinds 2010 geldt dat een VWO-profiel met de vakken wiskunde B en Natuurkunde direct toegang geeft. De Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen doen ook aan Matching.
Door middel van een matchingactiviteit wordt bepaald of de studie daadwerkelijk de juiste keuze is, en of begeleiding gewenst is.

http://www.astronomie.nl/#!/onderwijs/scholieren/sterrenkunde-studeren/_detail/gli/toelatingseisen/

Toegevoegd na 45 seconden:
Filosofie en aardrijkskunde heb je niet nodig.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
Daar heb je zeker wiskunde B en natuurkunde voor nodig.
Aardrijkskunde en filosofie absoluut niet.
(Lees meer...)
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar maak je het wel makkelijker voor jezelf als je wiskunde D doet?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding