Ja, die zaklantaarn werkt daar gewoon. Op de maan is er geen lucht en minder zwaartekracht dan hier. Die twee factoren zijn van geen belang voor de werking van je zaklantaarn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aan de andere kant: de temperaturen lopen daar uiteen van -150 tot + 120 graden. Beide uitersten vormen wel een probleem voor je batterijen. Maar die vormen ook een probleem voor je lichaam. Dus als je je zaklantaarn op lichaamstemperatuur houdt is er niets aan de hand.
escape
8 jaar geleden
Ja, waarom niet? de werking van het zaklampje berust op elektrische stroom die gaat lopen na het indrukken van een knopje. Zowel de batterijen als het gloeidraadje zullen normaal functioneren. Ik ga uit van batterijen die niet lekken. lekken de batterijen wel, dan zal door het vacuum op de maan hun vloeistof snel verkoken en geven ze snel de geest; maar dan nog zullen ze wel (eventjes) werken. De geringere zwaartekracht heeft heen invloed.

Hierbij ga ik wel uit van iemand die op de maan in staat is de zaklamp vast te houden en het knopje in te drukken; benieuwd of dit in een astronautenpak lukt.

Aandachtspunten zijn evt. de nog in diverse delen van het omhulsel aanwezige lucht; maar die zal gewoon kunnen ontsnappen, doordar het omhulsel niet luchtdicht is. Het vacuum in het lampje zelf zal zo goed zijn dat dit door het ontbreken op de maan van lucht(druk) niet gestoord wordt. Ook de te verwachten temperaturen op de maan zullen geen beletsel vormen; wel kan het zijn, dat de batterijen als je uit de zon zou staan, door de zeer lage temperaturen slecht werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik weet niet of een LED-lampje temperatuurbegrenzingen kent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vergeet 1 belangrijk ding: de integriteit van de batterij en misschien ook wel van sommige materialen waarvan de zaklamp gemaakt is. Sommige kunststoffen smelten al bij 100 graden, waardoor je zaklamp misschien wel vervormd wordt, of de fitting van het lampje niet meer werkt. Andere worden snel bros als ze te veel afkoelen. Idem geldt voor de batterij. Hij zou zomaar enorm kunnen gaan lekken bij 150 graden of een intern chemisch proces slaat zó op hol dat er van de capaciteit niets meer overblijft. Iets soortgelijks bij -100, de chemische reactie IN de batterij valt dan stil of gaat dan misschien wel zo traag, dat er veel te weinig stroom uitkomt om je lampje te laten branden.
De temperatuur enigszins in de hand houden kan dus heel belangrijk zijn!
WimNobel
8 jaar geleden
Jullie gaan er allemaal vanuit dat hoge en lage temperaturen een probleem kunnen zijn. Dat geldt inderdaad voor zonnestraling direct op de lamp, maar verder zal de lamp, of enig ander meegebracht voorwerp op de maan niet zo snel opwarmen of afkoelen. Er is immers geen lucht om die warmte van op te nemen of aan af te geven…
Cryofiel
8 jaar geleden
Een zaklamp die niet direct door de zon wordt beschenen zal zijn warmte enorm snel uitstralen naar de koude ruimte. Warmteverlies gaat dan dus via straling, niet via geleiding en convectie.