komen in het heelal ook organische en anorgansiche stoffen voor?

972
kierkegaard47
Op aarde komen organische en anorganische stoffen voor. De aarde is onderdeel van het heelal. Dus ja, in het heelal komen ook organische en anorganische stoffen voor. Maar laat ik niet flauw doen, ik neem aan dat je bedoelt of buiten de aarde beide typen stoffen voorkomen. Ook dan is het antwoord ja. Dan bedoel ik hier met organische verbindingen wel de definitie die wikipedia hieraan geeft: "Een organische verbinding is een chemische verbinding waarvan een molecuul minstens een koolstofatoom bevat. Uitzonderingen vormen de carbonaten, cyaniden, cyanaten en thiocyanaten, die, hoewel ze een koolstofatoom bevatten, toch tot de anorganische verbindingen gerekend worden. " "De naam "organische verbindingen" stamt uit de tijd dat deze groep verbindingen alleen in de levende natuur te vinden waren en door organismen gemaakt moesten worden. Sinds 1828 (Wöhler, synthese van ureum) is bekend dat deze verbindingen ook in het laboratorium gemaakt kunnen worden. Correcter zou het zijn na 1828 te spreken van "koolstofchemie" maar de naam "organisch" is verbonden gebleven aan deze groep verbindingen. Tegenwoordig is die term natuurlijk wijd verbreid, heel veel koolstofverbindingen komen helemaal niet in de natuur voor maar kunnen enkel in een laboratorium of fabriek gemaakt worden." Het voorkomen van "organische stoffen" in het universum betekent daarmee nog niet automatisch dat daar leven is Organische stoffen zijn aangetroffen op bv. kometen http://www.scientias.nl/kometen-bevatten-ingredienten-voor-leven-op-aarde/ en bij andere sterren: http://www.kennislink.nl/publicaties/complexe-organische-moleculen-ontdekt-bij-jonge-ster

Sinds kort zijn er organische moleculen en water gevonden in de atmosfeer van een planeet die buiten ons zonnestelsel ligt, HD 189733b, wat op leven elders in het heelal kan duiden.
Deze planeet, die op 63 lichtjaar van de aarde staat, draait om een krachtige ster. Gezien vanaf de aarde gaat de planeet voorlangs. Daardoor konden NASA het licht analyseren toen dit de atmosfeer van HD 189733b passeerde. Elementen absorberen licht allemaal anders; aan het lichtspectrum kun je zien wat de inhoud van de atmosfeer is. Hier werden methaan en waterdamp gevonden, essentieel voor alle levensvormen.
In koude interstellaire wolken zijn al meer dan 200 soorten moleculen gevonden, zowel organische als anorganische. Deze moleculen worden gedetecteerd door absorbtielijnen in het licht van erachtergelegen sterren te meten. Een volledige lijst tot nu toe gedetecteerde moleculen is te vinden op de engelse wiki.
WimNobel