Waarom is de hemel op Mars rood van kleur ?

Op aarde is de hemel blauw. Dat komt door de breking van het licht door de atmosfeer waardoor het blauwe licht meer verspreidt raakt.

Mars heeft ook een atmosfeer. Je zou daar dus óók een blauwe lucht verwachten. Toch is deze rood van kleur.

Hoe komt dat ?

Is dat b.v. door het gebrek aan water in de atmosfeer ? Of komt het eerder door de rode kleur van het zand en de stenen van de planeet zelf ?

Picture for question
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt onder andere af van de lichtval.
Zo is er op Mars ook regelmatig een blauwe lucht te zien. http://lightsinthedark.com/2013/03/16/a-clear-blue-sky-on-mars/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de bron staat dat het licht van de foto met opzet aangepast is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En zo worden we in dit licht bezien ook weer min of meer bedon...eh in het ootje genomen. Want de planeet moet wel rood blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Sebas86
Ahh... note to self: eerst de tekst lezen voordat ik een conclusie trek uit een foto. ;)

Het beste antwoord

Dit komt door stofdeeltjes in de lucht. Die absorberen het licht van 400-600nm waardoor het rode licht overblijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar dat is een vorm van rayleigh verstrooiing dan of gewone weerkaatsing net zoals op het oppervlak zelf?
Ben wel benieuwd wat de hoeveelheid koolstofdioxide (95%) doet met de hemel kleur. Zou daar nog een bepaald effect door verstrooiing door zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat om licht absorptie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Absorptie_(natuurkunde) Op Mars is er juist minder Rayleigh verstrooing van blauw licht, waardoor de lucht ook roder is.

Andere antwoorden (1)

De Marsatmosfeer bevat veel fijn stof met stofdeeltjes van gemiddeld ongeveer 1,5 µm in diameter. Het stof zorgt ervoor dat de lucht vanaf het oppervlak een oranjebruine kleur heeft. Dit wordt dan weer veroorzaakt door de Raleighverstrooing, dat is de verstrooiing van licht door deeltjes die kleiner zijn dan de golflengte van dat licht. Dit is de reden waarom de lucht op aarde blauw is.