Heeft de magnetisch kracht van sterren invloed op de afbuiging van licht?

Bij de zogenaamde Einsteinringen lijkt het licht van achterliggende sterren te worden afgebogen door andere sterrenstelsels.
Maar onze zon heeft een magnetische kracht, en andere sterren misschien ook.
Nu was mijn (misschien verkeerde) veronderstelling dat licht afgebogen kan worden door magneten (had immers Maxwell en JJ dat niet ondervonden zoals ook gebruikt in de elektronenbuizen in de tv).

Maar is bij de afbuiging van licht door de zon of door andere sterren(stelsels) rekening gehouden met hun magnetische invloed, die immers valt buiten de te berekenen kromming van de ruimtetijd.
OF is de magnetisch kracht zo gering, door zijn snelle vermindering op afstand, dat het geen rol speelt ondanks zijn veel grotere kracht dan zwaartekracht?

Toegevoegd na 42 minuten:
Of las ik het net goed dat emstraling niet door magnetische velden worden afgebogen?!

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vraag bevat enkele fouten. Elektronenbuizen doen, zoals de naam al zegt, wat met elektronen. Niet met licht (fotonen). De kromming van de ruimte is op alles van toepassing, dus ook op magnetische velden. Elektro magnetische kracht is vele malen sterker dan de zwaartekracht ( bewijs, met een kleine magneet kun je een paperclip van tafel tillen, met die magneet overwin je dus de volledige zwaartekrzcht van de aarde) en de zwaartekracht neemt ook af met het kwadraat van de afstand.

Het beste antwoord

Een foton heeft geen lading, dus elektromagnetische velden hebben geen invloed op een foton omdat ze er geen kracht op uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik vermoede het al, ik wil nog wel eens vergeten dat fotonen (per saldo) neutraal/ongeladen zijn
Maar toch doet mij zich een herinnering voor dat Maxwell een experiment deed waarbij hij erachter kwam dat een emstraal wél werd afgebogen als hij er een magneet bij hield. Weet jij daar misschien iets van?
erotisi
8 jaar geleden
Ik heb zelf iets gevonden. In dat experiment plaatsten ze zwaar glas tussen twee polariserende lenzen, vervolgens werd een sterke elektromagneet gebruikt en als je de magneet aanzette veranderde het licht. Dus het blijkt toch te kunnen??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je een link
erotisi
8 jaar geleden
Nee, die heb ik niet. Sterker nog ik hoopte dat jij iets had (-;
erotisi
8 jaar geleden
Het kan ook een experiment van Faraday zijn