waarom hebben ze de new horizons niet in een baan rond pluto gebracht net zoals de rosetta?

Misschien dat de new horizons nog een andere planetoïde gaat ontmoeten, maar waarom is niet gekozen om die satelliet in een baan om pluto heen te laten draaien? Dan krijgen ze nog meer informatie en kan misschien zelfs een landertje erop worden gezet net als bij die komeet waar vorig jaar de rosetta en philae naar toe zijn gestuurd?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Om binnen redelijke tijd naar Pluto te reizen, heb je een enorme snelheid nodig, anders duurt het domweg te lang. Om je een idee te geven: zelfs het licht heeft er minimaal vijfenhalf uur (!) voor nodig om van de aarde naar Pluto te reizen.

Wil je in een baan rond Pluto komen, dan zul je moeten afremmen. Dat kan op twee manieren: door gebruik te maken van de zwaartekracht van een zware planeet, of door raketmotoren te gebruiken.

Pluto is een miniplaneet, veel kleiner dan de aarde. De zwaartekracht van Pluto is net groot genoeg om New Horizons een kleine afbuiging te geven, maar bij lange na niet voldoende om te kunnen afremmen.

Blijft over: raketmotoren. Die hebben echter brandstof nodig. Omdat New Horizons zo enorm snel vliegt, is heel veel brandstof nodig om die enorme snelheid eruit te remmen. Zo'n enorme hoeveelheid brandstof zou de lancering waanzinnig duur hebben gemaakt - zeker als je bedenkt dat al die brandstof niet alleen moet worden gelanceerd, maar dat New Horizons aan het begin van zijn missie al een flinke duw heeft gekregen van een paar raketmotoren om een redelijke beginsnelheid te krijgen. Als je bij Pluto zou willen remmen zouden die raketmotoren niet alleen New Horizons, maar ook nog eens diens enorme brandstofvoorraad hebben moeten versnellen - hetgeen de lancering nog eens vele malen duurder zou hebben gemaakt.

Dat New Horizons alleen maar voorbijvliegt is dus een afweging geweest tussen missieduur (vliegtijd) en lanceerkosten.

Cryofiel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Zouden ze 10 jaar later, dus momenteel, wel een voldoende brandstof mee hebben kunnen nemen, bijv in de vorm van kernenergie of betere zonnecellen of....
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik vermoed van niet, maar ik ben niet op de hoogte van de allernieuwste stand van de techniek. Verder is het natuurlijk een afweging: naarmate je meer miljarden neertelt, is er meer mogelijk.
WimNobel
8 jaar geleden
Er is nog een derde mogelijkheid: door gebruik te maken van "gravity assist" van de reuzenplaneten Jupiter en Saturnus. In feite is dat wat Rosetta ook heeft gedaan maar dan met hulp van aarde en Mars. Zo zou je een baan voor New Horizons kunnen berekenen zodat hij met een klein snelheidsverschil bij Pluto aankomt. Er zijn twee nadelen:
1. de hele missie duurt enkele duizenden jaren;
2. je moet wachten met lanceren tot een moment dat Jupiter, Saturnus en Pluto een gunstige onderlinge positie hebben. Ik kan niet uitrekenen hoelang dat duurt, maar denk daarbij toch aan tientallen tot honderden jaren.
Al met al geen realistisch scenario. Net zo min als het meenemen van voldoende brandstof voor raketmotoren zal dit bij de voorbereiding van de missie serieus aan de orde zijn geweest. Dus nee, het is geen afweging geweest. Een lancering met voldoende brandstof om zowel te versnellen aan het begin van de missie als te remmen bij aankomst was 10 jaar geleden technisch niet mogelijk en is dat nu nog steeds niet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik denk dat die gravity assist wel degelijk is gebruikt, namelijk om de miezerige snelheid die New Horizons van zijn raket kreeg (slechts tienduizend km/u of daaromtrent) wat op te krikken, anders zou het echt veel langer hebben geduurd om Pluto te bereiken. Maar een gravity assist om daarna af te remmen, dat lukt niet. Er is namelijk geen voldoende zware planeet in de buurt van Pluto die daarvoor zou kunnen worden gebruikt.

Andere antwoorden (1)

(allereerst ik weet het niet, ik probeer het enkel te beredeneren)

Nieuw Horizon vliegt met een enorme vaart om de afstand te overbruggen. Om de satelliet in een baan rond Pluto te krijgen zijn en koers correcties nodig als ook afremming. Voor beide is veel brandstof nodig. En ik vermoed dat daar het probleem ligt.