Zitten aan de randen van het universum de grootste en helderste sterrenstelsel?

Als dat zo is komt dat dan doordat deze zijn ontstaan toen het heelal nog veel heter was?
Zo nee, is het heelal wat dat betreft ook vrijwel gelijk verdeeld?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

In het begin was de ruimte nog veel kleiner. De materie erin was daarom ook compacter bij elkaar. De eerste sterren in die tijd waren daarom ook bijzonder zwaar Zware sterren zijn helderder omdat ze over het algemeen harder 'branden'.

De sterren die we nu aan de rand van het universum zien zijn, doordat we als het ware naar het verleden kijken, uit die tijd.
Wat we daar zien zijn dus inderdaad de grote, zware (en dus helderdere) sterren uit die tijd.

Inmiddels is het universum groter geworden en is de materie verdund. Er is geen reden aan te nemen dat dat proces hier anders verloopt dan aan de randen van het universum.
De sterren die nu aan de rand van het universum staan zullen dus op dit moment (!) niet veel anders zijn dan in onze omgeving. Alleen zal het nog heel lang duren voor we dát licht weer hier op aarde zien (als de aarde dan nog bestaat).

Dus wanneer je spreekt over de rand van het universum moet je je ervan bewust zijn of je het hebt over het ZICHTBARE universum, of het universum zoals het inmiddels feitelijk is.

Overigens staan die sterren zó ver weg dat we geen individuele sterren zien. Wat we op die afstand zien zijn hoogstens wat vage vlekjes van hele sterrenstelsels. Het licht en de helderheid en de kleur zijn dan ook een gemiddelde van al die sterren in dat stelsel.

Kortom: de sterren die we nu aan de rand van het universum zien waren wel zwaarder, én helderder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix