Waarom kan alleen rusland mensen naar de ISS sturen heeft ESA zelf geen eigen raket?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Aan alleen een raket heb je niet zo veel. Om naar IIS te gaan heb je een ruimteveer nodig dat kan aandocken en ook weer terug kan keren op de aarde.

De spaceshuttle was een voorbeeld van zo'n veer, maar die wordt niet meer gebruikt. De russen hebben nog wel ruimteveren.

De ESA heeft wel (Ariane) raketten om satellieten in een baan om de aarde te brengen, maar die zijn niet bemand en komen niet terig (althans, niet heel).

In de toekomst wil de ESA ook beschikken over Sojoez rakketten (van de russen) die wel personen kunnen vervoeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als antwoord op de vraag waarom: Dat heeft een economische reden. De ESA verdient geld aan het in een geostationaire baan brengen van satellieten. Dat doen ze op zich succesvol met de Ariane raket. Die keert niet terug, dus dat geeft ook minder problemen dan bij een spaceshuttle die (bemand) ook nog eens veiliger moet zijn. Bemande vluchten zijn een heel dure aangelegenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
Ook de russen hebben geen ruimteveren.
Het zijn niet-herbruikbare capsules.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is geen kwestie van geld hebben, maar van geld er voor over hebben.
Europa steunt liever banken dan dat het high tech ontwikkelingen steunt.

Andere antwoorden (3)

een kwestie van geld.
Een raket ontwikkelen die mensen de ruimte in kan brengen kost heel veel geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ESA heeft geen raket die geschikt is voor bemande vluchten. Amerika sinds kort dus ook nie meer.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt.
Niet alleen Rusland kan dat, theoretisch zijn de Chinezen daar ook toe instaat daar deze ook mensen in de ruimte brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de chinezen zijn druk aan het ontwikkelen, maar behalve veel geld kost het ook veel tijd....