Komt de kosmische achtergrondstraling overal vandaan uit alle richtingen?

Of gaat de CMB voornamelijk van ons vandaan en volgt het de sterrenstelsels die ook voornamelijk van ons vandaan gaan evenals de aarde van hen? Maw verschuift alle CMB rood?

Ik vermoed overigens dat ze alle kanten uitgaan dus ook naar de aarde toe, want hoe anders kan men de golflengte meten. Maar als dat zo is, kunnen golven elkaar dan niet doven of versterken door interferentie waardoor ook 'verdichtingen'in het heelal waargenomen worden?

8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

CMB komt uit alle richtingen naar ons toe, anders zouden we het niet detecteren. Er is natuurlijk ook CMB die niet in de richting van de aarde beweegt en die nemen we dus niet waar. Overal in het heelal zijn CMB-fotonen in alle richtingen onderweg, totdat ze ergens geabsorbeerd worden. De fotonen die wij hier op aarde met onze meetapparatuur absorberen hadden even daarvoor een roichting naar ons toe.
Maar de bron van de CMB, dat is het ondoorzichtige heelal van vlak voor de ontkoppeling (380.000 jaar na de oerknal) beweegt van ons af. Net zoals iedere straling die van een van ons af bewegend object komt, is deze roodverschoven door het Doppler-effect. Omdat de bron met bijna de lichtsnelheid van ons af beweegt is de roodverschuiving extreem groot. Zo groot dat de straling, die oorspronkelijk een piek had in zichtbaar licht, nu een piek heeft in het microgolfgebied.
NB. er wordt wel gezegd nee dat komt niet door het Dopplereffect, dat komt door de uitdijing van de ruimte. Maar als je dit gaat uitrekenen met de Doppler-formules of met de uitdijingsformules, dan komt er hetzelfde uit. M.a.w. het doet er niet toe hoe je het noemt.
De CMB is extreem isotroop, d.w.z. uit iedere richting komt evenveel straling. Pas met zeer nauwkeurige apparatuur aan boord van ruimtesondes is anisotropie waargenomen. Uit die anisotropie kunnen we de verdichtingen van materie in het vroege heelal afleiden. De verdichtingen in de CMB vinden dus hun oorsprong in verdichtingen van materie in het vroege heelal en worden niet veroorzaakt door interferentie.
Er is echter ook anisotropie die wordt veroorzaakt door de beweging van de aarde. Deze is gemakkelijk te herkennen omdat het bipolaire anisotropie is. Dus in één richting ietsje meer en in de tegenovergestelde richting ietsje minder. Dat is verder weinig interessant maar moet je wel rekening mee houden als je de verdichtingen in het vroege heelal wil bestuderen.
WimNobel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Kosmische Achtergrondstraling is een residu van de oerknal. Inmiddels is deze afgekoeld tot circa 5 graden Kelvin en hij koelt nog steeds verder af. De verdeling is praktisch gezien constant en de fluctuaties in de temperatuur zijn zo klein dat je wel hele nauwkeurige instrumenten moet hebben om een verschil te meten.

En hij (of is het zij?) komt van alle kanen even gelijkmatig op ons af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Weet je ook waardoor het van alle kanten op ons af komt? En bedoel je daarmee dat het niet van ons vandaan gaat? Dat is natuurlijk weer afhankelijk van de richting die de aarde gaat door het zonne/melkwegs-stelsel, maar daar rekening mee gehouden, komt het dan zowel van binnenste deel van de melkwegstelsel als ook van buitenste deel van het melkwegstelsel? Maw in hoeverre is het helemaal tegengesteld aan de sterrenstelsels die we bijna allemaal van ons zien verwijderen, zoals je (mss abusievelijk) beantwoord?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WimNobel legt dit uit in zijn antwoord.
de CMB is ongelooflijk gelijk verdeeld, het plaatje van NASA (http://apod.nasa.gov/apod/ap110321.html) laat veel kleurverschillen zien, maar bedenk dat dit om hele kleine verschillen gaat. Het omcirkel gedeelte is een kouder stuk, waar nog veel discussie over gevoerd wordt of het noemens waardig is of niet.

De CMB is overal om ons heen. Het is een onderdeel van overal waar je kijkt. Het gaat dan ook niet van ons weg, maar de frequentie wordt steeds lager (uitgerekter, want het universum zet uit).

Het is gevonden met een zeer beroemd, maar mislukte, radiotoren. (https://en.wikipedia.org/wiki/Discovery_of_cosmic_microwave_background_radiation). De heren wilde oorspronkelijk radiosignalen opvangen, maar vonden een brom in hun apparaat. Die wilde maar niet weg....

Naarmate je verder weg van aarde gaat, zal ook de CMB een roodverschuiving krijgen zoals alle EM-straling.
Thecis
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik begrijp dat het overal om ons is te vinden. Maar die golven hebben toch ook een richting. Ik kan niet goed uit je antwoord halen waar je denkt dat ze vandaan komen of naar toe gaan? Of kun je niet van elke golfbeweging zeggen of deze een bepaalde richting hebben, maar bewegen ze gewoon op en neer?
Thecis
8 jaar geleden
@erotise
Dat is een goede opvolg vraag. Dit zou ik zelf ook even na moeten kijken.
Er zijn wel wat mogelijkheden. CMB zou kunnen weerkaatsen tegen van alles (ja, wordt ook opgenomen, maar is een moeilijke energie / frequentie op opgenomen te worden) waardoor het continu in het universum aanwezig is.
Van de CMB wordt ook wel gezegd dat het de temperatuur van het universum is. (zo 3 Kelvin als ik me niet vergis). Hier zou je ook uit kunnen afleiden waarom het van overal om ons heen op ons af komt (alhoewel temperatuur = kinetische energie v.d. moleculen /atomen...) Kortom, een paar gokken. Ik zou dit zelf ook niet precies weten. Ga ik na kijken (of een nieuwe vraag starten :D ).
WimNobel
8 jaar geleden
Het is helemaal niet moeilijk om CMB-straling te absorberen, hoor. Dat er nog zoveel CMB over is komt niet doordat het slecht geabsorbeerd wordt door materie, maar doordat het heelal erg leeg is. De kans dat een CMB-foton ooit een materiedeeltje treft is gewoon erg klein.
De temperatuur van de CMB is 2,726 K. Temperatuur betekent in dit geval niet kinetische energie van de moleculen, want we hebben het over straling. Wel betekent het dat wanneer materie en CMB volledig met elkaar in balans zouden zijn, de materie ook een temperatuur van 2,726 K zou hebben.
Maar de meeste materie in het heelal is warmer. Dat komt uiteindelijk door de energieproductie in sterren. Als CMB geabsorbeerd wordt levert dat dus maar een heel kleine bijdrage aan de temperatuur van die materie. De door die materie uitgezonden straling is vele malen sterker, ook in het microgolfgebied. Effectief kun je dus niet zeggen dat CMB wordt weerkaatst of opnieuw uitgezonden.
Thecis
8 jaar geleden
@Wimnobel,
zoals ik al zei, ik weet het hier ook niet precies waarom het van overal op ons af komt. Dat er plaatselijk veel hogere temperaturen zijn, is nogal evident, zeker in de zomer hier. Dat de zon warmer is, is ook heel evident natuurlijk. Nee, het voornaamste wat ik in mijn reactie had gezet is dat ik niet precies weet waarom de CMB van alle kanten op ons af komt. Ik gaf een paar ideeen die zo rechtstreeks in mij opkwamen, met alsnog de toevoeging dat ik het echt moest nakijken Wat betreft het "waarom zien we het overal"?
The CMB shines on us from all directions. This does not mean we are at the center of the Universe, rather it means the CMB was released from every point in space.
http://m.teachastronomy.com/astropedia/article/Cosmic-Microwave-Background-Radiation Ook interessant (legt hetzelfde uit overigens):
http://www.physicsoftheuniverse.com/topics_bigbang_background.html en waar dan bijna alles in vermeld is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_microwave_background