Is onze zon ook een soort cepheïde? En waardoor onstaat zoiets?

Cepheïden blijken een soort veranderlijke sterren te zijn. Bij Cepheiden geven de sterren soms minder licht doordat ze krimpt nadat ze is uitgezet.

Nu vertoont onze zon zonnevlekken waardoor de zon koeler is. Maar krimpt hij daardoor ook waarna hij na verhoogde druk weer opzwelt? Het effect zal denk ik niet groot zijn maar kan hij eronder geschaart worden. Zo niet wat veroorzaakt dan een Cepheïde?

Ik dacht dat door de magnetische verstoringen in de zon er zonnevlekken ontstaan. Is dat ook de oorzaak voor koelen van Cepheiden? Want ook de Cepheiden kennen een vaste cyclus en onze zon heeft ook een cyclus van 11 jaar. Maar is dat te vergelijken?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

De zon is geen cepheïde en zal dat ook nooit worden.
Cepheïden zijn een bepaald soort veranderlijke sterren. Het zijn pulserende sterren, die in een bepaald ritme groter en kleiner, en daarmee ook zwakker en helderder worden (jawel: zwakker als ze groter zijn en helderder als ze kleiner zijn!). Het zijn reuzensterren en ze vormen een van de eindfasen in het leven van sterren die veel zwaarder zijn dan de zon.
Er zijn nog andere typen pulserende sterren zoals Mira-veranderlijken. Daarnaast zijn er eruptieve sterren en explosieve sterren, waaronder ook de novae en supernovae gerekend worden. Ook sterren die we zwakker zien worden doordat er een begeleider voorlangs gaat rekenen we tot de veranderlijke sterren (eclipserende veranderlijken).
De meeste sterren hebben net als de zon zonnevlekken, die op het oppervlak zitten en door de asdraaiing van de ster voorlangs komen. Ook kunnen ze op termijn van maanden of jaren ontstaan en verdwijnen. Als dit een vanaf de aarde meetbare verandering in de totale helderheid veroorzaakt, kunnen we deze sterren ook tot de veranderlijken rekenen. Met het nauwkeuriger worden van de meetapparatuur komen steeds meer sterren binnen dit bereik. Zo doorredenerend zou je sterren met transities van exoplaneten ook veranderlijk kunnen noemen.
Tenslotte zijn alle sterren als je maar nauwkeurig genoeg meet veranderlijk. Ook bij de zon worden vlekken waargenomen, en ook zeer kleine veranderingen in de diameter. En als je lang genoeg wacht zijn ook alle sterren veranderlijk, want in het leven van iedere ster komt een fase dat hij instabiel wordt en een ander evenwicht moet vinden. Maar ja dat is geen handige definitie. Meestal noemen we een ster veranderlijk als er helderheidsveranderingen van minimaal 0,05 magnitude zijn waargenomen.
Samenvattend: cepheïden vormen slechts een van de vele soorten veranderlijke sterren. De zon hoort er niet toe en wordt volgens de gangbare definitie ook niet tot de veranderlijke sterren in het algemeen gerekend.
WimNobel