Wat is een verzamelnaam voor kometen, meteoren, meteoroïden, meteorieten en planetoïden?

Je hebt allemaal namen voor 'dingen' in de ruimte.
Maar wat is nou de verzamelnaam en wat is het verschil tussen al die namen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ruimteobjekten Robby bb

Het beste antwoord

Hemellichamen is het juiste woord.
een hemellichaam is een in de ruimte zwevend lichaam. en kan dus alles zijn.

een komeet is een hemellichaam van geringe massa met een vaste baan om een ster die bij het naderen van de zon een lichtende staart krijgt. (momenteel is er op een heldere avond een zichtbaar in het westen)

een meteoor is een lichtverschijnsel wat wordt veroorzaakt door de verbranding, van uit de ruimte vallende meteorieten, in onze atmosfeer.

meteoroïden zijn rotsen die om de zon heen draaien.

meteorieten zijn uit de ruimte komende lichamen, die niet volledig verbrand zijn op de atmosfeer en op de aarde terrecht komen.

planetoïden zijn alle brokstukken die een baan om de zon beschrijven, in het gebied tussen Mars en Jupiter. Deze worden ook weleens asteroïde genoemd

als extra toevoeging is een planeet een niet zelf lichtend hemellichaam dat zich in een vaste elliptische baan om een ster bevind.
en een maan is een hemellichaam dat om een planeet heen draait. ook wel satelliet genoemd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

hemellichamen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemellichaam
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanwaar de min? Ik dacht ook dat dat niet goed was (meteoriet leek mij geen hemellichaam) maar het klopt (verrassend dat wel) toch wel, zie de gegeven bron die blijkbaar teveel was voor de minnaar om aan te klikken. Plus dus van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freek, je had de hele opsomming van je link erbij moeten zetten denk ik, ter voorkoming van die min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hemellichamen is geen verzamelnaam voor deze objecten. De benaming 'hemellichaam' is veel te ruim om de groep af te bakenen. Er zijn nog heel veel andere hemellichamen denkbaar buiten de genoemde groep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo zou je het kunnen lezen stippel, ik vat het meer op als 'verzamelnaam voor ALLE dingen in de ruimte', zoals jij het zegt kan dat ook maar dat kan de minnaar dan beter even zeggen dan kan Freek daar op reageren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Stippel: noem die anderen dan maar eens... I.h.a.: ik geef antwoord met verwijzing, als er in die verwijzing een opsomming staat, vind ik het overbodig om te copy/pasten. Nog iets i.h.a.: wijs mij antwoorden aan waarop ik GEEN min heb gehad (zaten ook dikwijls BA's bij!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja Freek, dat heb ik ook wel eens ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterren planeten, enz. Dat zijn ook hemellichamen. Maar ik denk niet dat er een specifieke benaming is voor de gevraagde groep, het valt gewoon onder een grotere groep. Hetzelfde als wanneer je vraagt 'hoe noem je de groep van europeanen en afrikanen?', het komt dan neer op 'mensen', maar daar horen amerikanen, aziaten, enz. Ook onder
Gezien de aard van de objecten in de vraag zou ik zeggen ruimtepuin. Hemellichamen is op zich ook goed maar dat is wel een heel ruime benaming. Iets in de orde van alle reptielen zijn dieren maar niet alle dieren zijn reptielen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ruimtepuin is door mensen de ruimte in geslingerd dus dat kan ook het goede woord niet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij bedoel jij ruimteschroot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zijn die twee hetzelfde.....
http://nos.nl/artikel/425224-iss-verplaatst-om-ruimtepuin.html
http://li.wikipedia.org/wiki/Ruimtepuin
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimteschroot
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_debris
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ik beginnen te zeggen ik denk dat er officieel geen benaming lijkt te zijn voor de verzameling objecten die de vraagsteller benoemt. Puin associeer ik met stenen, rommel en rotzooi van natuurlijke aard. Schroot associeer ik met sloperijen, oud ijzer en daarmee met door mensen vervaardigt puin. Zet er "Ruimte" voor en je hebt iets van een tweedeling die m.i. tocheen beetje in de buurt komt van wat de vraagsteller bedoelt of lijkt te bedoelen. Dat is de achtergrond van mijn antwoord en reactie.
Buitenaardse objecten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ruimteobjecten
Robby BB