Ja, het waait op Mars ondanks de dunne atmosfeer.
Er is (zie link) zelfs sprake van een klimaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Buurplaneet Mars heeft nauwelijks een atmosfeer of wind, maar toch is het oppervlak bezaaid met duinen. Op aarde ontstaan die als de wind zandkorrels opeenhoopt en kunnen duinen door continue windwerking zelfs bewegen. Volgens Duits-Zwitserse computersimulaties kan ook de zwakke Marswind duinen vormen. Marsduinen zijn dus
geen hard bewijs dat Mars ooit een dikkere atmosfeer had

Toegevoegd na 56 seconden:
Aan het Marsoppervlak is de lucht ijler dan op de top van Mount Everest. Zonder zuurstofmasker zou een mens snel stikken en veel wind is er niet op Mars. Toch zijn er wel sporen van. Satellietcamera’s hebben sinds 1971 tientallen duinen gevonden op onze buurplaneet. Duinen op aarde ontstaan als de wind zand opeenhoopt en wegvoert, tot de karakteristieke vorm van een zandduin overblijft. Zijn de Marsduinen overblijfsels van een periode toen de rode planeet meer atmosfeer en wind had? Onderzoekers Eric Parteli en Hans Herrmann laten in vakblad Physical Review Letters zien dat zelfs de zwakke Marswind duinen produceert. In computersimulaties van de wind en zandkorrels ontstonden net zulke duinen als op Mars – in duizenden jaren tijd\
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het waait op mars. Het overweldigende bewijs daarvoor werd geleverd toen de Mariner 9 landde in een stofstorm. De luchtdrukverschillen op Mars die er voor zorgen dat er grote stofstormen kunnen voorkomen, worden o.a. veroorzaakt door het verdampen van de poolkap in de Mars-lente.
De kleine stenen op het Mars-oppervlak bewegen zich door de wind, maar tegen de wind in. Hoe dat werkt staat beschreven in de onderste link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. De beste site voor geintresseerden in het heleal is van de NASA.

Twee linkjes hieronder over storm op Mars:
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap100205.html
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap070725.html

Toegevoegd na 4 minuten:
Nasa site met 'Picture of the day':
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/astropix.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het waait volop op mars. Alleen niet zo krachtig als hier. Toch houden de zandstormen die in het noorden beginnen ca. 6 maanden aan.