Is bekend waar donkere energie zich bevind in het universum?

Van donkere materie is een mooie kaart gemaakt waar het zich bevind. Maar is dat ook te maken van donkere energie? Of zit overal in gelijke mate?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, het is overal in gelijke mate. Of zoals het op wiki staat: "Donkere energie is overal en gelijkmatig verdeeld in het heelal.". Dit alles volgens de hypothese dat de versnelde uitdijing van het heelal door donkele energie veroorzaakt wordt. Er is immers geen sprake van dat we die werkelijk hebben waargenomen, of zelfs maar dat we weten wat de aard ervan is. Het enige dat we kunnen zeggen is dat het uniform verdeeld moet zijn, omdat het anders geen verklaring zou geven voor de waargenomen versnelling.
WimNobel
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Donkere materie is dacht ik daar waar ook de lichte materie zich bevind in verhoudingsgewijze gelijke mate.
Wordt daarvan dan ook gesproken dat het overal is? Maar als donkere energie op soortgelijke wijze overal is zoals donkere materie is, zou dat dan ongelijk lopen met de soms aangehaalde vacuumenergie (of virtuele deeltjes) die veel meer overal zit. Of zijn die virtuele deeltjes ook op sommige plaatsen meer geconcentreerd dan op andere plaatsen. Enfin het blijft waarschijnlijk speculeren. Of toch niet helemaal.......?
WimNobel
9 jaar geleden
Donkere energie heeft te maken met virtuele deeltjes, die door quantumeffecten overal in de ruimte kunnen ontstaan, ongeacht of zich daar nu veel of weinig materie bevindt. Met vacuümenergie wordt bedoeld dat het de energie is die overblijft als je alle met materie geassocieerde energie buiten beschouwing laat. De vacuümenergie is er dus in gelijke mate op plaatsen waar wel en geen vacuüm is.
Donkere materie is niet uniform verdeeld over de ruimte. Er wordt verondersteld dat na de oerknal door quantumfluctuaties gebieden met hogere en lagere materiedichtheid ontstonden. Deze bevatten gewone en donkere materie. Maar omdat de gewone deeltjes onderling botsen en energie kunnen overdragen en uitzenden, konden zij gekoeld worden en structuren vormen zoals sterrenstelsels en sterren. Omdat de donkere materie dit niet kan blijft het in de vorm van een grote wolk om de lichtgevende structuren heen hangen. Dit alles overigens volgens de hypothese dat donkere materie de dynamica van sterrenstelsels verklaart. Wat voor type deeltjes het nou precies zijn volgt hier nog niet uit en is ook nog niet voldoende bekend.