Op welke manier had het zonnestelsel anders moeten zijn om ook van Jupiter een zon te maken?

Veel sterren blijken dubbel sterren te zijn. Nu hoorde ik dat Jupiter ook bijna een ster was geweest. Maar wat had er anders moeten verlopen om Jupiter tot zon/ster te maken? Gewoon heel simpel door te onstaan uit een grotere nevel?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je zegt: "Jupiter was bijna een ster"moeten we misschien even nader toelichten hoe "bijna’ dat bijna was.

Het is zeker zo dat Jupiter vrij zwaar is voor een planeet, en je zou kunnen zeggen dat Jupiter meer in de richting van een ster zit, dan elke andere planeet in ons zonnestelsel. Dat komt vooral omdat Jupiter meer massa heeft.

Aan de andere kant heeft Jupiter lang niet genoeg massa om zelfs maar in de buurt te komen van een ster.

De lichtste "echte" normale sterren die er zijn (dit zijn rode dwergsterren), hebben namelijk nog altijd een massa van 75-80 keer die van Jupiter.

Dan zijn er nog bruine dwergen, objecten die een beetje tussen een planeet en een ster inhangen. Dit zijn hemellichamen die wel zo zwaar zijn dat ze op beperkte schaal wel energie kunnen opwekken en afgeven, maar niet zo zwaar dat er echt kernfusie in kunnen optreden die zichzelf miljoenen of miljarden jaren stand houdt zoals in echte sterren.

De lichtste bruine dwergen hebben ongeveer 13 Jupitermassa’s; de zwaarste ongeveer 75. Wordt een hemellichaam zwaarder dan die 75 massa's, dan wordt het een ster (ruwweg gezegd); lichter dan die 13, en het wordt als planeet gezien.

Dus zo gezien zit er nog een heel grote marge tussen Jupiter en een ster; Jupiter zou al 13 keer zo zwaar moeten zijn om zelfs maar als bruine dwerg gezien te worden!

In antwoord op je vraag wat er anders had moeten zijn: de nevel waaruit ons zonnestelsel had moeten ontstaan had waarschijnlijk veel meer massa moeten hebben op de plek waar later Jupiter zou zijn ontstaan. Wat dit verder precies zou betekenen voor de overige begincondities van die nevel, weet ik verder ook niet.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helder antwoord. Goede extra relevante informatie. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het fantastisch hoe Kierkergaard het heeft verwoord. Diepgaand, bevattelijk en bijna begrijpelijk. Maar niet echt een antwoord op de vraag over hoe ons zonnestelsel eigenlijk had moeten zijn om van Jupiter een ster te maken.
uitgaande van het feit dat na de Oerknal grote gasnevels ontstonden waarvan zich stukken afscheurden, die door de eigen draaibeweging zich gingen vormen tot een bol en zich dermate verzwaarden dat ze op een zeker moment zelfs gingen oplichten en door kernfusie etc.etc....
Ik denk dat het niet ligt aan de gesteldheid van ons zonnestelsel dat Jupiter geen sterrenstatus heeft bereikt, maar gewoon omdat de afgesplitste gaswolk waaruit -wat wij noemen Jupiter- ontstond gewoon een betrekkelijk klein wolkje was. Nou ja klein.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Nou gegeven dat de lichtst bekende rode dwergsterren ongeveer 7.5 % ,van de massa van onze zon hebben, denk ik dat de wolk waaruit ons zonnestelsel is ontstaan _op zich_ genoeg massa had voor twee (kleinere) sterren, als de massa van de wolk wat anders verdeeld was geweest.

Andere antwoorden (1)

Jupiter zelf had flink wat groter moeten zijn, om kernfusie op te starten.