Hoe staan de Milankovic-variabelen op dit moment?

en dan heb ik het over de excentriciteit van de aardbaan, de scheefheid van de aardas en de precessie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Deze variaties in excentriciteit ontstaan door de invloed van de zwaartekracht van de planeten Saturnus en Jupiter. Momenteel is het verschil in afstand tussen het punt van de aardbaan dat het dichtst bij de zon ligt (perihelion) en het punt dat het verst van de zon verwijderd ligt (aphelion) 5,1 miljoen kilometer, resulterend in een verschil van inkomende zonnestraling van 6,8%. Als de baan zijn maximale excentriciteit heeft bereikt bedraagt dit verschil zelfs bijna 23%.

Zowel op het noordelijk als het zuidelijk halfrond worden de zomers dan warmer en de winters kouder. Momenteel neemt de obliquiteit af en is 23,44° , waarmee we ons grofweg halverwege de beweging bevinden.

Over de Presessie, (de tolbeweging van de aardas, ) kan ik vinden dat die een periodiciteit heeft van ongeveer 26.000 jaar.