is de aarde sinds 1998 weer wat sneller gaan draaien, zo ja hoe komt dat?

Vlgs wikipedia zou het kunnen dat de aarde sneller is gaan draaien omdat er minder schrikkelsecondes sinds 1998 zijn toegevoegd.

9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar zie je dat op Wikipedia?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sedert 1998 LIJKT de aarde weer wat sneller te draaien, want schrikkelseconden zijn sindsdien zeldzamer.
Reddie
9 jaar geleden
Dat heeft dus niets met de draaiing van de aarde te maken, maar alles met het toevoegen van de schrikkelseconden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou je meer/minder schrikkelsecondes toevoegen als de snelheid van de draaiing stabiel is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De draaisnelheid is niet stabiel, maar die wordt natuurlijk niet beïnvloed door ons gedoe met schrikkelsecondes.

Het beste antwoord

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartagentschap NASA maakte op 2 maart 2010 bekend dat de aarde sinds het weekend ervoor sneller om zijn as draait. Dit zou komen door de zware aardbeving die op 28 februari 2010 plaatshad voor de kust van Chili.
Op 28 februari 2010 werd de kust van Chili getroffen door een zware aardbeving met een kracht van 8,8 op de schaal van Richter. Door de verschuiving van massa’s is de aardedag 1,26 microseconde korter geworden, iets meer dan één miljoenste seconde.
Het is niet de eerste keer dat de aardedag korter is geworden door een natuurramp. In 2006 zorgde een aardbeving onder de zeebodem met een kracht van 9,1 op de schaal van Richter ervoor dat de dag met 6,8 microseconde werd ingeperkt.

Verplaatsing van grote massa’s betekent echter niet per definitie een inkorting van de dag, zo meldt NASA. De snelheid waarmee de aarde om haar as draait, varieert. Sommige wetenschappers schatten in dat een dag 0,06 microseconde langer zou worden nadat in China de enorme stuwmeren van de Drieklovendam met 40 kubieke kilometer water waren gevuld.

Amerikaanse wetenschappers zeggen dat de aarde na de Tsunami van 26 december 2004 een fractie sneller is gaan draaien, nl drie microseconden (0,000003) sneller dan voor de zeebeving. Eén microseconde is een miljoenste van een seconde (10-6 van een seconde of 1 μs).
Volgens de NASA-wetenschappers is bij de beving een enorme tektonische aardschol onder een andere geschoven. Daardoor werd de aardbol iets compacter, deze verplaatsing van massa naar het centrum van de planeet zorgde ervoor dat de aarde sneller om haar as ging draaien.
Wij hoeven ons voorlopig geen zorgen te maken, de snelheid die nodig is om van de aarde af te vliegen is 34 maal de geluidssnelheid. Aan de equator is de snelheid nog maar 1670 kilometer per uur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hoogleraar tektonofysica aan de Universiteit Utrecht ergert zich al lang aan de term zeebeving. Het is de aarde die beeft en niet de zee, aldus Hoogleraar Wortel. (What's in a name)

Andere antwoorden (3)

De schrikkelseconde heeft er veertig jaar lang voor gezorgd dat de tijd van computers gelijk liep met de lengte van een dag op aarde.

Schrikkelsecondes zijn nodig om te voorkomen dat atoomklokken voor lopen op de zonnetijd, ook wel ware tijd genoemd.

De schrikkelsecondes worden op onregelmatige intervallen toegevoegd aan de tijd die de atoomklokken aangeven om zo een onregelmatigheid in de rotatie van de aarde te compenseren.

Toegevoegd na 2 minuten:
We gebruiken de schrikkelsecond nog " pas" 40 jaar. Het was nodig om de wereldcomputers gelijk te laten lopen.
Maar de onregelmatigheid is er altijd geweest.

Toegevoegd na 1 dag:
Dat de draaiing van de aarde een kleine onregelmatigheid heeft komt omdat natuurverschijnselen zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, etc daar een ( zeer kleine ) invloed op hebben.
9 jaar geleden
Ik heb ooit gelezen dat de aarde sneller is gaan draaien na de tsunami op 2e kerstdag een aantal jaar terug.(2004). De verklaring is een simpele natuurkunde.
Als de massa van een roterend voorwerp dichter bij de draaias komt gaat het voorwerp sneller roteren. En die tsnunami is veroorzaakt door een verzakking van de zeebodem waardoor inderdaad de totale massa van de aarde fractioneel dichter bij de aardas is gekomen. Hoewel dit een aantal jaar later is dan 1998 kan dit wel een effect gehad hebben op het totaal aantal schrikkel secondes sinds 1998.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De aarde kan niet sneller gaan draaien zijn, want dan zouden we negatieve schrikkelsecondes hebben moeten toepassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Incorrect , Daki. Ook minder positieve schrikkel secondes betekenen dat de aarde sneller draait dan voorheen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, minder positieve schrikkelsecondes betekent alleen dat de aarde minder snel aan het vertragen is. Het is toch ook niet omdat je je voet lichtjes van de rempedaal haalt dat je sneller gaat rijden? Je gaat minder snel vertragen, maar om te versnellen zal je gas moeten geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki, weet je eigenlijk wel hoe een seconde tegenwoordig is vastgesteld? Dat is niet meer het 1 / 86400 ste deel van een dag meer, maar een aantal (9192631770) stralings trillingen van cesium 133 uitgezonden bij verandering van de ene naar de andere basis status. Zie wiki hiervoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Second#International_second (een engelse pagina)
Derhalve zal als de aarde ooit eens iets vertraagd is tov het moment van bepalen van deze definitie van een seconde continu schrikkel secondes toegevoegd moeten blijven worden. Ook als de draaisnelheid van de aarde sinds die vertraging verder wel constant gebleven is.Op het moment dat de aarde weer iets sneller gaat draaien gaat het aantal toe te voegen schrikkel secondes minder worden. Jouw opmerkingen gaan ten onrechte uit van de seconde definitie van 86400 per dag. En dus verandering van de lengte van een seconde als de draaisnelheid van de aarde verandert. Overigens is pas sinds de cesium klok in Zwitserland de seconde los gekoppeld van de draaisnelheid van de aarde.
Nee, dit klopt niet en dat is heel eenvoudig af te leiden. De behoefte aan schrikkelsecondes wordt namelijk bepaald door de steeds trager draaiende aarde waardoor computerklokken niet meer gelijk lopen met de hierdoor langer wordende zonnedag.

Wanneer de afwijking groter wordt dan 1 seconde wordt er meestal op de eerstvolgende 30 juni of 31 december 1 schrikkelseconde toegevoegd. 23:59:59 wordt dan niet 00:00:00 maar 23:59:60. Niet fijn trouwens, want slecht geprogrammeerde computers slaan daar bij wijze van spreke vaak op 'tilt'.

Moest het effectief zo zijn dat er minder schrikkelsecondes zijn ingevoerd sinds 1998 betekent dat dus niet dat de aarde sneller is gaan draaien maar minder snel aan het vertragen is.

Moest de aarde effectief sneller gaan draaien zou je dat dus niet merken aan de kleinere hoeveelheid schrikkelsecondes maar wel aan het toevoegen van negatieve schrikkelsecondes. Met andere woorden: 23:59:58 wordt dan niet 23:59:59 maar wel 00:00:00.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Daki, welk antwoord klopt er niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het over de stelling, niet over een van de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki ik vroeg het, omdat de min-gever geen verklaring voor de min heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die verklaring voor de min is er wel. Zie daarvoor mijn antwoord en mijn reacties daaronder naar Daki. En die heeft betrekking op de derde en vierde alinea.Die redenering is natuurkundig incorrect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oh ik heb niet begrepen dat ik ergens anders moest gaan zoeken ;-)