Een raket begint met snelheid nul. Vanaf nul loopt de snelheid langzaam op.

Een raket die nog maar nét los is van de grond, heeft een snelheid die maar nét iets groter is dan nul. Het ligt eraan op welk moment je kijkt: hoe eerder na het loskomen je kijkt, hoe lager de snelheid nog is.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt heb een antwoord nodig voor mijn school.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor u antwoord

Andere antwoorden (1)

Als die raket echt nét van de grond komt, gaat ie nog maar heel langzaam: misschien maar één millimeter per seconde ofzo.

Dat komt omdat geen enkele snelheidsverandering 'plotseling' is. Als ik met een auto optrek van 0 km/u (stilstand) tot 150 km/u, moet ik door alle tussensnelheden heen. Er is dus altijd een moment dat ik 12 km/u rijd, een moment dat ik 87,4356 km/u rijd, enz.

Met een raket is het net zo. Die begint ook bij 0 km/u en moet snelheid opbouwen.

Daarom is de vraag naar hoe hard een raket gaat die net van de grond komt niet zo zinvol, als je er niet bij zegt hoe "net" dat net is. Is dat na een honderdste seconde ? Of na één seconde ? Of na een minuut ?

Het is daarom zinvoller te praten over de versnelling van een raket: dat vertelt ons hoe snel de snelheid van een raket toeneemt per seconde.

Ik heb even gegoogled, en kwam er op uit dat bij 'moderne' bemande lanceringen, de maximum bemande versnelling ongeveer 3g is , oftewel 3 keer de kracht van de zwaartekracht. Dat betekent dat het hier om versnellingen gaat van ongeveer 30 meter per seconde per seconde gaat, en dat is ongeveer 110 km/u per seconde. (Ofwel, na één seconde ga je ongeveer 108 km/u, na twee seconden ga je al ongeveer 200 km/um), en zo verder. Zou je geen mensen lanceren maar apparatuur die niet extreem gevoelig is, dan kan het die versnelling wat hoger worden (in de vroege dagen van het ruimtevaarttijdperk maakten astronauten soms versnellingen door tot 9 g, nog 3 keer zoveel dus).

Let wel: het gaat hier om de maximumversnelling. Dat betekent niet dat deze gedurende de gehele lancering zo hoog blijft, maar daar heb ik zo gauw geen betrouwbare gegevens over kunnen vinden.