Wat gebeurt er met het mensenlijk lichaam, als iemand sterft op de maan?

Ik bedoel wanneer iemand naar de maan is gereisd en zijn hart stopt met kloppen terwijl hij/zij zich daar bevindt. Wat gebeurt er met het lichaam, zie ontbinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.be/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/gebeurt-ruimten-pak-maan-loopt.239627
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Maan draait in ongeveer 27 dagen om zijn as. De dag duurt er ongeveer 13,5 dagen gevolgd door een evenzo lange nacht. Als het zonlicht het oppervlak raakt dan kan de temperatuur stijgen tot 123° Celsius maar aan de donkere kant van de Maan zakt de temperatuur in dezelfde periode tot -153° Celsius.
Ik vraag me af wat er gebeurt als wezen dood is in de periode van hitte (ontploffen door het explosieve verdamping van het lichaamsvocht), of in de periode van extreme koude (door het vriezen zal het vocht extreem uitzetten zodat het lichaam uiteen wordt gedrukt)

Antwoorden (4)

Hij bevriest en wordt, net als oploskoffie, stof.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer het lichaam geen bescherming heeft (geen ruimtepak), dan zal het lichaam bevriezen en in stof opgaan. Mét een ruimtepak, zal er waarschijnlijk weinig gebeuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die ontbind gewoon.
Sommige mensen denken dat je opgegeten word door wormen van buiten je lichaam, maar de waarheid is dat het lichaam in feite word opgegeten door organismes binnenin je eigen lichaam, en die heb je dus ook op de maan bij je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt niet. Die organisme hebben zuurstof nodig. Zelfs in een ruimtepak dat verwarming en koeling bezit, zullen de organismen sterven doordat het bloed stolt en ze zonder zuurstof vallen. De ontbindinning houdt dan op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik aan gedacht. Maar het lijkt mij dat er voldoende zuurstof aanwezig is (voorlopig) voor die organismen.
En niet elk organisme gebruikt zuurstof.
Als je word begraven zit er ook maar een beperkt hoeveelheid zuurstof in de kist, toch zal je volledig vergaan. Maar waarschijnlijk heb je wel gelijk dat de ontbinding niet geheel door zal zetten (dus volledig zal zijn), en het lichaam op een gegeven moment wel mummificeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De maan is 14 dagen -150 en 14 dagen +150 graden C. Binnen de korstte keer zijn alle organismen dood.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Niet elk organisme gebruikt zuurstof ?
Noem er eens eentje, dan !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn er zat. Plantaardige organismes. Die MAKEN juist zuurstof! Uit kooldioxide.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Groene planten maken zuurstof en glucose uit kooldioxide EN WATER (en ook licht is nodig). Maar verbruiken diezelfde zuurstof ook weer deels bij de verbranding van de glucose in de cellen van de plant. Ook planten hebben dus zuurstof nodig om te overleven !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Water zit er genoeg in het lichaam.
Maar inderdaad, voor fotosynthese is er ook zonlicht nodig, dat is waar.
Nu heb je op de halve maan genoeg zonlicht, continu, maar het blijft daar wel altijd donker, vanwege het gebrek aan een atmosfeer.
Ik zou eigenlijk niet weten of zij dit zonlicht dan kunnen gebruiken. Dat valt buiten mijn kennis.
Dat die organismes zelf ook zuurstof verbruiken, dat wist ik niet, maar als ze dit zelf kunnen maken, is dat toch geen probleem?
Anyway... misschien heb je wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel of niet aanwezig zijn van een atmosfeer heeft helemaal niets te maken met het wel of niet licht zijn.
Een atmosfeer kan wel zorgen voor een bepaalde kleur van het firmament, op de aarde blauw door de zuurstof.
er zijn 2 mogelijkheden:
de eerste: iemand (laten we uitgaan van een astronaut(e)) sterft terwijl zij/hij aan het werk is in een drukpak, bijvoorbeeld aan een hartstilstand. Wat gebeurt er in dit geval? (antwoord 1):
Aangezien er op de maan geen atmosfeer (dus ook geen lucht) is, en de temperatuur afwisselend hoog en extreem laag, zal er voor 'normale ontbinding' geen voldoende tijd zijn, want de bacterien die dit zouden moeten veroorzaken, overleven het zelf niet. Zo lang het drukpak intact blijft, zal die persoon min of meer intact blijven. Doordat de temperatuur gemiddeld heel laag is, werken ook de enzymen niet die op aarde iemands lichaam na de dood afbreken. Ergo: er blijft een soort mummie over die (natuurlijk gaat het drukpak ooit wel desintegreren, maar dat kan millennia duren) op de ontzettend lange duur tot stof zal vervallen; maar nogmaals dit gaat echt enorm lang duren!
Tweede mogelijkheid: de astronaut(e) overlijdt, doordat het drukpak beschadigd wordt: nu zal zij/ hij sterven door zuurstofgebrek en extreem lage druk (er is geen atmosfeer) en hoe laag de temperatuur op dat moment ook mag zijn, het bloed van de astronaut(e) gaat koken. Sterker nog, door ontbreken van de atmosfeer zal een groot deel van het lichaam zelf verdampen. Bedenk dat op aarde, als je de toppen van de Himalaya beklimt, al op,plaatsen komt waar water (dus ook menselijk bloed) bij een veel lagere temperatuur kookt. Nou profiteert bloed nog van de zogeheten kookpuntverhoging (omdat er zouten en mineralen in zijn opgelost) maar op de maan is er werkelijk geen sikkepit luchtdruk over en gaat dit effect niets helpen: iemend die dit overkomt gaat zowel letterlijk als spreekwoordelijk 'naar de maan' ! In dit laatste geval zal ervan mummificatie geen sprake zijn; het lichaam zal vooral 'verdampen' wellicht met uitzondering van het calciumfosfaat dat het merendeel van ons skelet uitmaakt.
(Een derde geval bespreken, namelijk wanneer iemand zou overlijden op een 'maanbasis' waar 'aardse omstandigheden' heersen, is onzin, aangezien het lijk dan onder die 'aardse' omstandigheden zou vergaan: zoals op aarde. Ik neem niet aan dat Tosca dit bedoelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat als het drukpak stukgaat in een maancyclus dat net is ingegaan met een temperatuur van -153 graden, dat bijna 14 dagen blijft voortduren. Kan het vocht, zo een 70%, nog gaan koken of bevriest het onmiddellijk? Bij deze t° zouden alle cellen die vocht bevatten onmiddellijk stuk barsten door uitzetting zou ik menen.
En wat gebeurt er na die 14 dagen onder extreme lage temperaturen, wanneer de cyclus weer overgaat naar plus 150graden?
Als het waar is wat je zegt, zal er van een persoon van 100 kg maar 70 kg kunnen verdampen. De rest is vaste stof. Wat gebeurt daar de mee, zoals de beenderen bvb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, ik lees nu pas/dringt tot me door dat het vocht eveneens gaat koken bij -153°. Dus neem ik aan dat het resterende deel, toch stof wordt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mooi en volledig antwoord !
Plus !