Is snelheid inderdaad relatief? Is de plaats van de Bing Bang geen onbeweeglijk nulpunt?

Einstein stelt dat snelheid alleen bestaat ten opzichte van een waarnemer die we als nulpunt beschouwen, en dat er geen absoluut referentiepunt is ten opzichte waarvan we snelheid kunnen meten. Maar als alles in het heelal bij het BigBang-punt vandaan vliegt, dan is dat punt toch bekend, en een onbeweeglijk beginpunt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Snelheid is relatief, dus kun je de vraag "Is de plaats van de Bing Bang geen onbeweeglijk nulpunt?" niet stellen. Die heeft géén betekenis.
Je spreekt jezelf dus tegen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De tweede fout die je maakt is "als alles in het heelal bij het BigBang-punt vandaan vliegt".
Dan doe je net alsof er een ruimte bestaat waarbinnen dit alles zou plaatsvinden.
De werkelijkheid is dat de ruimte pas daardoor ontstaat.
Reddie
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Nee, die ruimte IS het beginpunt.
Dat is lastig te begrijpen, maar je terminologie klopt niet. Je terminologie klopt BINNEN een ruimte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een misvatting. Dat snelheid relatief is en niet absoluut, dat klopt natuurlijk. Maar dat komt niet van Einstein maar van Newton of dergelijke geleerden uit die tijd. Einstein heeft daar nog iets anders toegevoegd.
Reddie
9 jaar geleden
@UdoHa , dan moet je nog verder terug, naar Huygens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik denk van wel. Het relativiteitsbeginsel (niet te verwarren met de relativiteitstheorie!) is vast wel wat ouder dan de zwaartekrachtwetten van Newton.
Thecis
9 jaar geleden
Ik kan alleen maar uit mijzelf spreken dat het zeker niet de bedoeling is om uit de hoogte te klinken als men het niet begrijpt. Deze materie is inderdaad erg complex en voor zelfs zodanig logisch dat ik me (soms) niet kan voorstellen dat mensen het niet snappen. Over het algemeen probeer ik dan een analogie te pakken of met voorbeelden te komen. Ja, er is een uitzondering. Soms zijn er mensen die zodanig neerbuigend doen en met complottheorieen komen of met theorieen van 50 tot 100 jaar geleden waarvan is bewezen dat deze niet kloppen dat er een botte bijl nodig is. Ik probeer dan nog steeds met respect naar voren te komen, maar ik ben ook maar menselijk. Mocht ik daarin fouten gemaakt hebben, mijn excuses.