Stel, je neemt een vogel mee naar het ISS, hoe vliegt en oriënteert hij zich dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Erg leuke vraag, maar omdat vogels kunnen zien zal er niet veel verschil zijn.
Natuurlijk gaat de vogel zich helemaal te pletter vliegen omdat hij zwaartekracht gewend is, maar er is gewoon lucht in het ISS waardoor de vogel zich voort kan bewegen.

Je vraagt hoe het zal vliegen.
Met elke vleugelslag zal de vogel op en neer gaan.
Sterker nog, met elke beweging. Dit komt omdat de vogel zo licht is en er gewoon luchtweerstand is.
Dus met een slag van de vleugels kan de vogel al erg snel vliegen.
Met alle gevolgen van dien (tegen de muren aan vliegen, letsel oplopen)

Hoe oriënteert de vogel?
De vogel kan zich op vele manieren oriënteren, meer dan ons.
Het meest voor de hand liggende antwoord is zicht.
Maar omdat vogels ook het magnetische veld van de aarde kunnen voelen kunnen ze hier ook op oriënteren.

Meer informatie over dit in de bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om te beginnen: prima filmpje van daanieyel!

Een vogel zal opnieuw een methode moeten zoeken om zich door de lucht (die er wél is) te bewegen. De gewone vleugelslag die de vogel eerst van de grond opheft kan nog werken, zelfs veel beter dan wanneer er wel zwaartekracht is, maar dan blijft de vogel omhoog gaan.
Om vooruit te blijven gaan, diende voorheen (net als bij een niet-klapwiekend zwevende meeuw) een ontbondene van de zwaartekracht, die er nu niet meer is.
Mijn voorlopige conclusie is dat de vogel vooral omhoog (van zijn poten weg) zal kunnen bewegen, en omdat hij voor die beweging niet gestroomlijnd is, zal het een vermoeiende manier van bewegen zijn.
Als hij stopt met met zijn vleugels te slaan, zal hij al snel stil komen te hangen (voorzover je dat stil*hangen* kunt noemen).

De oriëntatie in een ruimteschip zal hem moeilijk vallen, omdat vrijwel elk van de normale technieken daarvoor onmogelijk is. En zelfs met zijn ogen de omgeving bekijken wordt lastig als je aan de binnenkant van het ISS ook niet echt een boven en onder valt te onderscheiden. Tegelijk doet het er voor de voortbeweging zelf ook niet toe wat boven is, maar wel waar voedsel is. Als het er nog “ligt”!