hoe klein is het kleinste maantje in het hele zonnestelsel en wat is zijn naam?

de kleinste maan die ik ken is leda met slechts 10 km maar welke manen zijn kleiner?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is geen specifieke ondergrens van de omvang die een maan moet hebben gedefinieerd. Dus er is vast wel ergens een heel klein blokje puim dat de kleinste maan is. Beter dan net antwoord van iHave kun je niet krijgen.

Het beste antwoord

Of je dit nog een maan wilt noemen, maar S/2009 S 1 draait in de B-ring om Saturnus. En is heeft een diameter van slechts 300 meter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is eigenlijk een moonlet. En Saturnus heeft daar duizenden van in zijn ringen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is een kleine maan maar een goed antwoord.

Andere antwoorden (1)

De onderzoekers stelden ook de grootte van de maantjes vast. S/2010 J1 heeft een diameter van ongeveer 3 kilometer. S/2010 J1 is ongeveer 2 kilometer breed. Laatstgenoemde maan is daarmee het kleinste maantje dat rond Jupiter is aangetroffen en is wellicht ook het kleinste maantje in ons zonnestelsel.