Wat is de invloed van de stand van de planeten en sterren op het klimaat van de aarde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Die is er niet. Straling van sterren en planeten is te zwak om echt invloed te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Afgezien van de zon, dan. Die ster heeft een behoorlijke invloed. Haar stand aan de hemel bepaald o.a. of het zomer is, of winter en ook de dag en de nacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Ozewiezewozewiezewallakristallix (Geintje!) Goh… da’s waar !
En toch snapt iedereen, behalve jij, het verschil.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Haha... Touché :-)
WimNobel
10 jaar geleden
Die is er wel! Niet door straling inderdaad, maar dat wordt in de vraag ook niet verondersteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de vraag geinterpreteer als dat directe invloed werd bedoeld.
De banen van planeten beïnvloeden elkaar door de zwaartekracht. Wanneer je bij de berekening van de banen alleen rekening houdt met de zwaartekracht van de zon, zullen alle planeten exacte ellipsbanen beschrijven. Echter door de onderlinge zwaartekracht kunnen kleine storingen ontstaan. Die storingen zijn echter wel degelijk meetbaar en kunnen, mits gemeten over vele duizenden jaren, de baan van een planeet drastisch veranderen. Daardoor wordt de baan van de aarde bijv. meer of minder elliptisch, of de stand van de lange as van de ellips verandert. Dit alles kan leiden tot klimaatverandering. Let wel: bij klimaat hebben we het niet over jaren met een iets hogere of lagere temperatuur dan gemiddeld. Het gaat echt om langetermijneffecten. De ijstijden (tijdschaal 10.000 - 100.000 jaar) kunnen deels verklaard worden door baanveranderingen door storingen van andere planeten.
Ook sterren zouden in het verleden invloed gehad kunnen hebben als ze ons zonnestelsel nauw gepasseerd hebben. Zulke passages zijn echter zeldzaam. Wel wordt er gedacht aan de stand van de zon t.o.v. het melkwegvlak als oorzaak van klimaatveranderingen.
De invloed van planeetbanen op het klimaat is uitgebreid onderzocht door de Servische wiskundige Milutin Milanković.
WimNobel