is alle materie ontstaan door sterren?

ik heb wel is gelezen dat alles is ontstaan door de sterren, hoe kan dit en wat weten we er al over?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, alle materie is ontstaan tijdens de oerknal ! (tenzij je het religieuze verhaal volgt)
Tijdens de oerknal is voornamelijk waterstof ontstaan en een klein beetje helium en een paar sporen van nog wat elementen.

De wereld om ons heen bestaat uit veel meer dan alleen waterstof. Die stoffen zijn ontstaan uit 2 levensfases van sterren.

1) bij 'leven' fuseren de sterren waterstof tot helium. Wanneer het waterstof op is gaat de ster over op het fuseren van helium tot zuurstof en vervolgens wordt dat zuurstof weer gefuseerd enz. Totdat er op den duur een kern van ijzer gevormd wordt.
Zwaarder dan ijzer kan een levende ster niet fuseren.

2) wanneer een ster zwaar genoeg is zal deze aan het einde van zijn leven met enorm geweld ineen storten. De drukgolven die daarbij ontstaan hebben 2 gevolgen: op de eerste plaats wordt de druk zo hoog dat ook zwaarder elementen als b.v. goud en uranuim worden gevormd. Het andere gevolg van de schokgolven is dat de ster uit elkaar spat (een super-nova vormt)

Het uit elkaar spatten van sterren zorgt ervoor dat de gevormde elementen zich door het heelal verspreiden.

Een deel ervan klit bij elkaar en kan zo een nieuwe ster en planeten vormen. Onze zon behoort ook tot deze tweede generatie sterren. Bij haar vorming is niet alles in de zon terecht gekomen. Een deel van het stof heeft de planeten gevormd, waaronder de aarde en vanuit die aarde zijn wij weer ontstaan.

Wat dus klopt is dat alle ELEMENTEN, behalve het waterstof, in sterren is gevormd, maar alle MATERIE (in de vom van het bronmateriaal: waterstof) is ontstaan tijdens de oerknal.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Heel helder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de goede uitleg :)

Andere antwoorden (1)

Ja en nee.
Materie is ontstaan tijdens de oerknal, maar tijdens de oerknal ontstond er vooral waterstof en helium. Elementen tot atoomnummer 26 (ijzer), waaronder belangrijke zoals koolstof, stikstof en zuurstof zijn ontstaan uit waterstof en helium door kernfusie in sterren; de zwaardere elementen (tot uranium) zijn waarschijnlijk ontstaan in supernova's (ontploffende sterren).