Iedereen heeft wel eens een deja-vu. Je herkent iets uit je droom. Kunnen we in ons slaap door tijd reizen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Niet iedereen heeft een deja vu, dat is onjuist wat je stelt...

Dromen en deja vu´s zijn niet van hetzelfde... Een deja vu gebeurt juist NIET tijdens een droom... Alles wat er gebeurd tijdens een droom is de droom zelf...

Wij reizen altijd door de tijd en ruimte... We doen niet anders... En het reizen door de tijd zoals jij dat bedoelt, doet niemand... Niemand kan zo door de tijd reizen zoals jij dat graag wil... En ook niet tijdens de slaap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar concludeer je uit dat een deja vu iets uit een droom is?
Men weet nog steeds niet precies hoe een deja vu ontstaat.
Vermoedens zijn dat je een deja vu hebt als er een soort van kortsluiting in de hersenen plaatsvindt, waardoor de herinnering aan een gebeurtenis wordt geregistreerd voordat je doorhebt dat het gebeurt.
Dit ontkracht je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens een droom kan je wel in een andere tijd komen, maar je kan het niet sturen, dus niet bepalen waar je heen gaat, een jaar of 40 geleden droomde ik, dat ik in de tijd van de Romeinen leefde en in een arena was, de hele droom was zeer heftig en geloofwaardig, na 40 jaar kan ik nog steeds alles navertellen, het was toen veel meer dan alleen maar een droom, maar meer een herkenning uit een ander leven, maar met een deja-vu heeft dit niets te maken, dat zijn flitsen van beelden of herkenbare situatie's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is tenminste niet te concluderen uit het bestaan van het verschijnsel déjà vu.

Sowieso is dit verschijnsel niet specifiek gelinkt aan dromen. Een déjà vu heb je als je de indruk hebt iets al meegemaakt te hebben, terwijl je ook weet dat dat niet zo is.

Je kunt (voorspellende) dromen daarvoor als verklaring bedenken, maar er zijn ook verklaringen die überhaupt niets met dromen te maken hebben.

In het Wikipedia-artikel over dit verschijnsel wordt ingegaan op de mogelijke neurologische verklaringen van déjà vu.