Hoe heet de audioboodschap die de ruimte in werd gestuurd? Zie uitleg.

Laatst zag ik op tv een programma op National Geographic dat ging over het bestaan van buitenaards leven. Volgens mij heet het programma 'Known Universe' of 'Earth Investigated'. In dat programma lieten ze ook een audioboodschap horen die de ruimte in werd gezonden. Volgens mij hadden ze de boodschap op een gouden LP-plaat gezet en die de ruimte in gestuurd. De audioboodschap ging ongeveer zo: ''Hello, bonjour, konnichiwa, sjalom (en hallo in nog meer talen). We are from planet Earth...'' enz. Ik zou graag willen weten hoe deze audioboodschap heet of waar ik hem kan beluisteren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het zijn inderdaad de Voyager 1 en 2, beide ruimtevaartuigen zijn op weg naar de interstellaire ruimte en Voyager 2 is nu ongeveer meer dan 110 keer de afstand Aarde-Zon van de Aarde verwijdert. Over ongeveer 40.000 jaar zal Voyager 2 op ongeveer 1,7 lichtjaar afstand de kleine rode dwerg Ross 248 passeren (bevindt zich vanuit de Aarde bekeken in het sterrenbeeld Andromeda) en daarna na ongeveer 296.000 jaar zal Voyager 2 op 4,3 lichtjaar (!) de ster Sirius passeren). Sirius staat op 8 lichtjaar en 7 lichtmaanden van de Aarde verwijdert. De schijf heet "Sounds of Earth"". Bij fysiek heel blijven van de Voyager 2 in zijn reis door het melkwegstelsel zal de schijf ongeveer 2 miljard jaar (= 2000 miljoen jaar), leesbaar blijven en stel dat deze door een beschaving, die de Voyager 2 mogelijk tegenkomt en meeneemt ,met moderne technieken wordt afgespeeld, dan zijn de geluiden en beelden van de mensheid door die beschaving na wellicht miljoenen of maximaal ongeveer 2 miljard jaar te horen. De legering is van koper, platina, aluminium en een laagje Uranium 238 (halveringstijd van 4,5 milard jaar). Zodoende is in ieder geval bij ontdekking van de Voyager 2 na 2 miljard jaar maar binnen de 4,5 miljard jaar nog in ieder geval de leeftijd van de sonde bepaald…........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Voyager heeft een eigen (voorwaartse) beweging ten opzichte van de sterren. Nu is het zelfs zo dat onze zon maar heel beperkt aan de Voyager trekt en dus dat de huidige snelheid van zeg 17 km per seconde maar heel licht afneemt. Dus vandaar dat in een soort vacuum de Voyager niet wordt geremd maar altijd door blijft vliegen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afstand van de Voyager 2 is al zo groot dat de zon amper meer remt. Let wel zwaartekracht wordt in het kwadraat zwakker, dus bij een afstand van 100 keer die van de Aarde -Zon (= gemiddeld 150 miljoen kilometer) is de zwaartekracht van de zon 10.000 keer zwakker. Het (bijna) vacuum van de ruimte tussen de sterren houdt in dat in tegenstelling tot wat wij in de atmosfeer merken dat niets Voyager tegenhoudt (op wellicht een losse atoom per m3 en te verwaarlozen stralingsdruk na)

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft volgens mij niet een specifieke naam, maar op http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_Golden_Record vind je alle info. De plaat ging mee met de Voyager 1.
12 jaar geleden
Op de site van de NASA staan deze geluidsfragmenten.
In 55 verschillende talen wordt er een groet gebracht aan het universum. De engelse vertaling van deze 55 boodschappen staan daar ook vermeld.

http://voyager.jpl.nasa.gov/spacecraft/greetings.html

De nederlandse boodschap is:
"hartelijke groeten aan iedereen"

http://voyager.jpl.nasa.gov/spacecraft/audio/dutch.au