Sinds Kepler is bekend dat de zon en de aarde om een gemeenschappelijk zwaarteount draaien. De zon iheeft zoveel meer massa dan de aarde dat dit zwaartepunt zich binnen de zon bebindt.

Je kunt een cnstructie bedenken waarbij de aarde stil,staat en de zon om de aarde draait. Als je alleen de zon en de aarde beschouwd ismdit vrij eenvoudig. Het wordt geweldig ingewikkeld als je ook de maan en de andere planeten gaat betrekken. Feitelikk is ditmhet wereldbeeld wat tot Copernicus gehanteerd werd en wat ontworpen was door een Griek, Ptolameus.

De relativiteistheorie geeft op dit moment de meest nauwkeurige beschrijving hoe de zon en aarde ten opzichte van elkaar bewegen en verbiedt nergens dat je kijkt alsof de zon om de aarde draait. Het is alleen onhandig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor de tikfouten, mobiel beantwoord.