Wat gebeurt er in je lichaam als je gewichtloos bent?

Word je misselijk of duizelig etc.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Delen van het evenwichtsorgaan nemen waar hoe het hoofd is gericht, in gewichtloze toestand wordt dit gedaan door de ogen. Algemene reacties op gewichtloosheid zijn, vaak in eerste instantie hilariteit, maar ook misselijkheid, duizeligheid en desoriëntatie. Bij het slapen worden de armen vastgezet omdat ze anders omhoog gaan.

Spierzwakte en botontkalking wordt zo veel mogelijk tegengegaan door lichaamsoefeningen, maar calciumverlies blijkt niet te voorkomen. Het blijkt bovendien dat de deling van mesenchymatische stamcellen in het beenmerg vrijwel tot stilstand kom. De bloedsomloop tijdens de gewichtloosheid is bijna gelijk aan de veranderingen tussen staan en liggen. De gewichtloosheid heeft ook negatieve effecten op de DNA-replicatie in afweercellen. Kennis over langetermijnveranderingen is beperkt.

Omdat gewichtloosheid niet langdurig kan worden gesimuleerd op aarde, moet langdurig verblijf in de ruimte tot meer kennis leiden. Astronauten worden de eerste dagen door de gewichtloosheid sloom. Daarom worden alle handelingen vaak geoefend zodat het automatisme wordt.

Een heel andere bedreiging voor de gezondheid ligt in het besmettelijkheid van bacteriën. Een kweekexperiment met Salmonella typhimurium toonde aan dat deze bacterie in de ruimte zich anders ontwikkelt dan op aarde. Daarbij nam de besmettelijkheid toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ligt eraan. als je bijvoorbeeld al wel vaker gewichtloos bent geweest, dan voel je je minder snel misselijk dan andere mensen.

btw: je bent ook gewichtloos in een achtbaan of een vrije val, maar waarschijnlijk bedoelde je in de ruimte of in een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht nog aan iets dat niet door Mariejose genoemd is. We hebben allemaal weleens meegemaakt dat je net bent ingeslapen en je plotseling wakker schrikt omdat je het gevoel hebt dat je valt. Dat is meestal niet zo maar het komt door de verslapping van je spieren. Astronauten hebben dit gevoel voortdurend als ze proberen te slapen. Dat is natuurlijk slecht voor hun periodieke rust (nachtrust kun je het niet noemen). Er is ook niets tegen te doen want het klopt: ze zijn werkelijk in vrije val.
WimNobel