Oneindig groot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet te meten, oneindig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op dit moment weet men dat niet precies. Oneindig. We kunnen nog niet door de zwarte gaten reizen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is oneindig groot, maar dat is een tamelijk abstract begrip. Dan wordt er ook nog beweerd dat het steeds groter wordt ;-)

Gewoon niet teveel over nadenken, als er al een goed antwoord is, is dit niet praktisch te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
men zegt oneindig, maar dit is toch erg moeilijk voor te stellen toch
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor zover we nu weten:

Het heelal is ongeveer 14 miljard jaar geleden ontstaan uit een punt. Sindsdien is het uitgedijd.

Dat uitdijen gebeurt aan de randen met de lichtsnelheid. Dus reikt het heelal in alle richtingen tot ongeveer 14 miljard lichtjaar. Totaal is dat 28 miljard lichtjaar "van helemaal links tot helemaal rechts".

Alles wat te maken heeft met de rand van het heelal is voor ons niet voor te stellen. Dat komt doordat wij niet in staat zijn ons een ruimte voor te stellen die in de vierde dimensie is gekromd.

Vaak wordt als analogie een mier gebruikt op een enorme ballon. Die mier is zo klein, dat hij niet ziet dat hij op een bol wandelt. Voor hem is het oppervlak van de ballon dus helemaal plat. Hij kan zich geen derde dimensie voorstellen.

Als die mier gaat nadenken over de rand van zijn wereld, komt hij dus - net als wij - op vragen die hij niet kan beantwoorden: waar is het einde van de ballon? Is er een einde aan het oppervlak? Wat is er achter dat einde, kun je over de rand vallen?

Wij zien in hoe zinloos de vragen van de mier zijn. De mier snapt dat niet. Evenzo snappen wij niet hoe zinloos onze vragen over de rand van het heelal zijn.

Wij kunnen slechts in de buurt komen van "begrip", als je het al zo kunt noemen, via de wiskunde. Iedereen die een beter idee heeft, mag het zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in iedergeval één E groter,
Het heelal is oneindig groot maar begrensd (ja hier breek ik ook mijn kop over)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is lastig te bevatten hoe groot het heelal is. Wat je wel kan doen is relativeren. Stel je de aarde voor als een tennisbal. De zon zou daardoor ongeveer zo groot als een herenhuis worden. Verder staat de zon ongeveer 150 miljoen km van de aarde af, en toch lijkt hij af en toe zo kort bij te zijn. Bedenk je daarnaast maar eens dat beide zich in het melkweg stelsel bevinden. Daarbuiten liggen vast nog meerdere stelsels. Dus ik zou zeggen, vrij groot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Jojost1;

De meest treffende opmerking over de grootte van het heelal vind ik die van Jules Deelder;

"Heelal; hoe langer men keek, des te groter het leek".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het wordt door wetenschappers berekend het is nog steeds een grove schatting. Maar onderzoek wijst uit dat het universum een radius heeft van 156 miljard lichtjaar. oftewel dat is in kilometers. 1.482.000.000.000.000.000.000.000 om even een beeld te geven hoe groot dat is. de aarde heeft een doorsnede van 40.000 kilometer. dit houd in dat de 1/37.050.000.0000.0000.0000. als je een vergelijking maakt met de aarde is dat ongeveer 1 honderdste van de grootte van een atoom op de hele wereld. (Als mijn berekeningen kloppen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heelal is niet oneindig groot (want met oneindig veel sterren zou er oneindig veel licht zijn en zou het dus 's nachts ook licht zijn), maar toch is er nergens een grens of rand waar je van af kunt vallen. Om deze paradox te begrijpen beginnen we op Aarde...

Stel, ik stuur je nu weg richting het noorden, met een grote rugzak met eten en drinken. Ik blijf hier staan.... Het zal even duren maar waar kom je uiteindelijk weer uit?? Juist: je tikt me op een gegeven moment weer van achter op de schouder want je bent helemaal rond de aarde gelopen. VRAAG-1: is de Aarde oneindig groot?? Nee, want anders had ik je nooit meer terug gezien. 40.000 km lopen is een hoop maar er komt een einde aan.
VRAAG-2: Ben je onderweg een soort rand of ander 'einde' tegengekomen waar je van af kon vallen in de gruwelijk zwarte leegte?? Antwoord: nee.
Zo is het ook met het heelal; het is niet oneindig groot maar toch kom je nooit een soort rand/einde tegen. misschien kom je op een gegeven moment weer terug waar je begonnen bent en tik je me opnieuw op de schouder. Helaas is die kans wat kleiner... de tocht is zo lang dat het heelal al lang niet meer bestaat voordat je je 'rondje' in het heelal hebt afgemaakt. Het heelal heeft namelijk WEL een begin en (waarschijnlijk) ook een einde in de tijd.

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oneindig zegt niets want statisch en niet te beseffen . continu UITDIJNEND